Politická informovanost a angažovanost žáků českých gymnázií
Political awareness and engagement of Czech highschool students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173047Identifikátory
SIS: 221294
Kolekce
- Kvalifikační práce [19113]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hána, David
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství geografie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
27. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
politická informovanost, politická angažovanost, klíčové kompetenceKlíčová slova (anglicky)
political awareness, political engagement, key competencesTato diplomová práce dává do souvislosti politickou informovanost a angažovanost mladých lidí vzhledem k procesu jejich vzdělávání na středních školách. Jejím cílem je zhodnocení schopnosti naplňování vytyčených cílů českého vzdělávání na úrovni gymnaziální výuky. Konkrétně jde o cíle klíčových kompetencí rámcových vzdělávacích programů rozvíjejících občanské a politické dovednosti žáků. Pomocí širokého kvantitativního dotazníku zaměřeného na geopolitická témata a následných úzce zaměřených kvalitativních rozhovorů jsou vedle úrovně politické informovanosti a angažovanosti žáků maturitního a předmaturitního studia sledovány i faktory ovlivňující jejich úroveň. Kvantitativní výzkum potvrzuje dostatečnou úroveň politické informovanosti žáků gymnázií a pozitivní vliv školní instituce prostřednictvím odborných seminářů. Zároveň potvrzuje nadstandardní úroveň znalostí žáků gymnázií oproti žákům odborných středních škol. Osobní rozhovory s vybranými žáky potvrzují vysokou úroveň politické angažovanosti, vliv školní výuky na úroveň politické informovanosti či angažovanost však nepotvrzují. Ze studie vyplývá, že faktory ovlivňující obě sledované proměnné vycházejí spíše z volnočasových zájmů jednotlivých žáků, dále jejich pohlaví a v rámci středoškolské výuky pouze náplní odborných seminářů vyučovaných na...
This diploma thesis puts into context political awareness and engagement of young people due to their educational process at secondary schools. Its goal is to evaluate fulfilment of the objectives previously set on the Czech grammar schools level. Specific focus is given on key competences which widen political and civic skills of pupils. With the help of extensive quantitative questionnaire which deals with geopolitical topics and following specifically targeted qualitative interviews, level of political awareness and factors which influence it are both verified. Quantitative survey proves sufficient level of political knowledge among grammar schools students and also positive influence of school as an institution thanks to special seminars. At the same time it confirms much higher level of knowledge in comparison with secondary schools students. Personal interviews with selected students verify their high level of political commitment; on the other hand respondents do not acknowledge influence of school in this particular topic. As study proves, factors which affect followed variables originate more likely from free time activities. Also gender and as far as school is concerned, only theme of special seminars is important. Key words: political awareness, political engagement, key competences