Využití metod a technik dramatické výchovy u dětí předškolního věku při řešení náročných situací
Resolving DifficultSituations in Pre-school Children Using Methods and Techniques of Dramatic Theory
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172844Identifiers
Study Information System: 231835
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Poche Kargerová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
předškolní věk, dramatická výchova,náročné životní situace, konflikt, resilienceKeywords (English)
preschool age, drama education, difficult life situations, conflict, resilienceDiplomová práce je zaměřená na předškolní děti a řešení jejich náročných životních situací pomocí technik a metod dramatické výchovy (dále jen DV). Cílem této práce je zjistit, zda je efektivní využití technik a metod DV při osvojování si bezpečného a správného chování dětí předškolního věku ve vybraných náročných situacích. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zaměřuji na vymezení pojmu DV, její proces, cíle, principy, metody a techniky, též na prostředí a podmínky. Taktéž zde shrnuji charakteristiku předškolního věku. V praktické části se zaměřuji na to, co jsou nebezpečné, krizové, a především náročné situace, ve kterých se mohou děti předškolního věku ocitnout. Uvádím, jak správně, tedy bezpečně, by mělo vypadat řešení daných situací. Z uvedených reakcí dětí při dramatizaci a z odpovědí během rozhovoru je zřejmé, co si děti pod pojmem nebezpečí a náročné situace představují. Sleduji, jak se děti pomocí DV naučí v daných situacích zachovat. Efektivitu DV při osvojování si schopností a dovedností správného a bezpečného chování potvrzuji metodou rozhovoru a pozorování. Výzkum doplňuji zapojením rodičů do problematiky pomocí dotazníků. Součástí praktické části je cíl výzkumu, výzkumná otázka, průběh výzkumu, diskuse a závěr. V diskusi a v závěru jsou hodnoceny...
The diploma thesis is focused on preschool children and resolving their challenging life situations using techniques and methods of drama education (hereinafter referred to as DE). The aim of the thesis is to find out whether the use of DE techniques and methods is effective in mastering the safe and correct behavior of preschool children in selected challenging situations. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part I focus on the definition of the term RV, its process, purposes, principles, techniques and methods, as well as the environment and conditions. I also summarize the characteristics of preschool age.In the practical part, I focus on what are the dangerous, crisis and especially challenging situations in which preschool children may find themselves. I state how the solution of the given situations should look right, therefore safe. From the reactions of children during dramatization and from the answers during the interview, it is clear what children imagine under the concept of danger and difficult situations. I watch how with the help of DE children learn to behave in given situations. I confirm the effectiveness of DE in the acquisition of abilities and skills by children of correct and safe behavior through the method of interview and...