Show simple item record

Resolving DifficultSituations in Pre-school Children Using Methods and Techniques of Dramatic Theory
dc.contributor.advisorHanyš Holemá, Irena
dc.creatorBečková, Jana
dc.date.accessioned2022-06-20T10:23:06Z
dc.date.available2022-06-20T10:23:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/172844
dc.description.abstractThe diploma thesis is focused on preschool children and resolving their challenging life situations using techniques and methods of drama education (hereinafter referred to as DE). The aim of the thesis is to find out whether the use of DE techniques and methods is effective in mastering the safe and correct behavior of preschool children in selected challenging situations. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part I focus on the definition of the term RV, its process, purposes, principles, techniques and methods, as well as the environment and conditions. I also summarize the characteristics of preschool age.In the practical part, I focus on what are the dangerous, crisis and especially challenging situations in which preschool children may find themselves. I state how the solution of the given situations should look right, therefore safe. From the reactions of children during dramatization and from the answers during the interview, it is clear what children imagine under the concept of danger and difficult situations. I watch how with the help of DE children learn to behave in given situations. I confirm the effectiveness of DE in the acquisition of abilities and skills by children of correct and safe behavior through the method of interview and...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce je zaměřená na předškolní děti a řešení jejich náročných životních situací pomocí technik a metod dramatické výchovy (dále jen DV). Cílem této práce je zjistit, zda je efektivní využití technik a metod DV při osvojování si bezpečného a správného chování dětí předškolního věku ve vybraných náročných situacích. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zaměřuji na vymezení pojmu DV, její proces, cíle, principy, metody a techniky, též na prostředí a podmínky. Taktéž zde shrnuji charakteristiku předškolního věku. V praktické části se zaměřuji na to, co jsou nebezpečné, krizové, a především náročné situace, ve kterých se mohou děti předškolního věku ocitnout. Uvádím, jak správně, tedy bezpečně, by mělo vypadat řešení daných situací. Z uvedených reakcí dětí při dramatizaci a z odpovědí během rozhovoru je zřejmé, co si děti pod pojmem nebezpečí a náročné situace představují. Sleduji, jak se děti pomocí DV naučí v daných situacích zachovat. Efektivitu DV při osvojování si schopností a dovedností správného a bezpečného chování potvrzuji metodou rozhovoru a pozorování. Výzkum doplňuji zapojením rodičů do problematiky pomocí dotazníků. Součástí praktické části je cíl výzkumu, výzkumná otázka, průběh výzkumu, diskuse a závěr. V diskusi a v závěru jsou hodnoceny...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectpředškolní věkcs_CZ
dc.subjectdramatická výchova,náročné životní situacecs_CZ
dc.subjectkonfliktcs_CZ
dc.subjectresiliencecs_CZ
dc.subjectpreschool ageen_US
dc.subjectdrama educationen_US
dc.subjectdifficult life situationsen_US
dc.subjectconflicten_US
dc.subjectresilienceen_US
dc.titleVyužití metod a technik dramatické výchovy u dětí předškolního věku při řešení náročných situacícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2022
dcterms.dateAccepted2022-05-23
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId231835
dc.title.translatedResolving DifficultSituations in Pre-school Children Using Methods and Techniques of Dramatic Theoryen_US
dc.contributor.refereePoche Kargerová, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce je zaměřená na předškolní děti a řešení jejich náročných životních situací pomocí technik a metod dramatické výchovy (dále jen DV). Cílem této práce je zjistit, zda je efektivní využití technik a metod DV při osvojování si bezpečného a správného chování dětí předškolního věku ve vybraných náročných situacích. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zaměřuji na vymezení pojmu DV, její proces, cíle, principy, metody a techniky, též na prostředí a podmínky. Taktéž zde shrnuji charakteristiku předškolního věku. V praktické části se zaměřuji na to, co jsou nebezpečné, krizové, a především náročné situace, ve kterých se mohou děti předškolního věku ocitnout. Uvádím, jak správně, tedy bezpečně, by mělo vypadat řešení daných situací. Z uvedených reakcí dětí při dramatizaci a z odpovědí během rozhovoru je zřejmé, co si děti pod pojmem nebezpečí a náročné situace představují. Sleduji, jak se děti pomocí DV naučí v daných situacích zachovat. Efektivitu DV při osvojování si schopností a dovedností správného a bezpečného chování potvrzuji metodou rozhovoru a pozorování. Výzkum doplňuji zapojením rodičů do problematiky pomocí dotazníků. Součástí praktické části je cíl výzkumu, výzkumná otázka, průběh výzkumu, diskuse a závěr. V diskusi a v závěru jsou hodnoceny...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis is focused on preschool children and resolving their challenging life situations using techniques and methods of drama education (hereinafter referred to as DE). The aim of the thesis is to find out whether the use of DE techniques and methods is effective in mastering the safe and correct behavior of preschool children in selected challenging situations. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part I focus on the definition of the term RV, its process, purposes, principles, techniques and methods, as well as the environment and conditions. I also summarize the characteristics of preschool age.In the practical part, I focus on what are the dangerous, crisis and especially challenging situations in which preschool children may find themselves. I state how the solution of the given situations should look right, therefore safe. From the reactions of children during dramatization and from the answers during the interview, it is clear what children imagine under the concept of danger and difficult situations. I watch how with the help of DE children learn to behave in given situations. I confirm the effectiveness of DE in the acquisition of abilities and skills by children of correct and safe behavior through the method of interview and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV