Role učitele na 1. stupni ZŠ při vytváření klimatu školní třídy a jeho vliv na školní úspěšnost
The role of the primary school teacher in creating a school classroom climate and his/her impact on school success
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172820Identifiers
Study Information System: 245553
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Presslerová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
osobnost učitele, třídní klima, školní úspěšnost, motivace ve výuce, školní třída, prvostupňové vzdělávání, pozorování, rozhovorKeywords (English)
teacher's personality, classroom climate, school success, motivation in education, school classroom, primary education, observation, interviewTato diplomová práce se zabývá tím, jaký vliv má osobnost učitele na třídní klima a školní úspěšnost žáků. Teoretická část se zabývá třemi základními oblastmi popsanými v jednotlivých kapitolách - osobností učitele, třídním klimatem a jeho aktéry a složkami a v neposlední řadě také školní úspěšností. Se školní úspěšností obzvláště v současné době koresponduje i téma motivace žáků ve výuce. V praktické části diplomová práce prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu prováděného ve třetí třídě základní školy, která je velmi specifická svým složením, samotná škola zahrnuje speciální program pro mimořádně nadané žáky a v nynější době také vzdělává vysoký počet žáků s odlišným mateřským jazykem. Ve třídě se navíc objevují i žáci se specifickými poruchami učení. Tři oblasti popsané v teoretické části mapují metody typické pro kvalitativní výzkum, zúčastněné pozorování, prostřednictvím pozorovacích archů vlastní výroby i inspirovaných odbornou literaturou, a polostrukturovaný rozhovor s třídní učitelkou třídy. KLÍČOVÁ SLOVA osobnost učitele, třídní klima, školní úspěšnost, motivace ve výuce, školní třída, prvostupňové vzdělávání, pozorování, rozhovor
This diploma thesis deals with the influence of the teacher's personality on the classroom climate and school success of pupils. The theoretical part deals with the three basic areas described in the individual chapters - the personality of the teacher, the classroom climate and its actors and components, and last but not least, school success. The topic of motivating pupils in teaching also corresponds to school success, especially at present. In the practical part, the thesis presents the results of qualitative research conducted in the third grade of primary school, which is very specific in its composition, the school itself includes a special program for exceptionally gifted students and currently also educates a large number of students with different mother tongue. In addition, students with specific learning disabilities also appear in the classroom. The three areas described in the theoretical part are mapped by the methods typical for qualitative research, participatory observation, through observation sheets of own production and inspired by scientific literature, and a semi-structured interview with the class teacher. KEYWORDS teacher's personality, classroom climate, school success, motivation in education, school classroom, primary education, observation, interview