Znalosti adolescentů o pohlavně přenosných chorobách
Adolescents knowledge about sexually transmitted diseases
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172782Identifiers
Study Information System: 233699
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Váchová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
adolescence, léčba, pohlavní styk, povinné hlášení, prevence, přenosKeywords (English)
adolescence, therapy, sexual intercourse, mandatory reporting, prevention, transmissionBakalářská práce se zabývá znalostmi adolescentů o prevenci a přenosu pohlavních nemocí. Práce se v teoretické části zabývá adolescencí, lékařským oborem venerologií a pohlavními chorobami, které podléhají povinnému hlášení. Cílem bylo zkoumat znalosti žáků vybraných středních škol. Porovnat, zda se liší podle kraje, kde se studovaná škola nachází nebo podle typu studované školy. Dále také vyhodnotit stanovené předpoklady. K výzkumu byl zvolen kvantitativní přístup a k samotnému šetření byl určen dotazník, který byl respondentům zaslán online. Obsahoval 26 otázek, otevřené, uzavřené a polootevřené, jež se zaměřovaly na prevenci a přenos pohlavních nemocí a edukaci prostřednictvím školy. Po vyhodnocení všech odpovědí z výzkumu vyplývá, že většina žáků vybraných středních škol ví, jak se pohlavní nemoci přenáší a také, jak jim předcházet. Dále bylo zjištěno, že kraj, ve kterém se vybraná škola nachází, nehraje v rozdílu znalostí roli, ale typ studované školy ano. Došlo k zjištění, že většina oslovených žáků ví informace o pohlavních chorobách z internetu. Respondenti si myslí, že by výuka problematiky pohlavních nemocích měla na středních školách probíhat.
This bachelor thesis deals with knowledge of adolescents about the prevention and transmission of sexually transmitted diseases. The theoretical part of the thesis deals with adolescence, the medical field of venerology and veneral diseases. The aim was to examine the knowledge of chosen high school students. Then to compare whether it differs according to the region where the studied school is located or according to the type of school studied. Furthermore, evaluate the assumptions. The quantitative method was chosen as the research method, and a questionnaire was designed for the survey itself, which was sent to the respondents online. It contained 26 questions, open, closed and semi-open, that focused on the prevention and transmission of sexually transmitted diseases and education in high school. After evaluating all the answers from the research, it shows that the majority of students in chosen high school know how sexually transmitted diseases are transmitted and also how to prevent them. It was also discovered that the region in which the selected school is located does not play a role in the difference in knowledge, but the type of school studied does. It was found that most students know about sexually transmitted diseases from the internet. Respondents agree with the teaching of sexually...