Vnitřní řády DM s aspektem na výchovná opatření
Internal order of youth home with the focus on disciplinary punishment
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172753Identifikátory
SIS: 232630
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kočí, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Vychovatelství
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pedagogika, výchova, výchovný trest, domov mládeže, odměna, zkušenostKlíčová slova (anglicky)
pedagogy, upbringing, disciplinary punishment, youth home, reward, experience4 ABSTRAKT Cílem bakalářské práce je zjistit a popsat, jak jsou organizovány vnitřní řády vybraných domovů mládeže. Analyzovat jednotlivé části vnitřních řádů a porovnat je s legislativou i mezi sebou navzájem. Zjistit, jaký motivační systém, resp. systém výchovných opatření, je v těchto zařízeních používán, jak je vymezen, kde je k dohledání, kdo a jak s ním seznamuje žáky. Dozvědět se, které prvky výchovných opatření se jeví jako přínosné pro řešení nekázně v těchto zařízeních a jak jsou vymahatelné. Teoretickou částí bude zmapována organizační struktura domovů mládeže, pozornost bude zaměřena také na legislativní základnu, nezbytnou pro fungování těchto zařízení v České republice a budou zmíněna vnitřní opatření nezbytná pro provoz. V pozadí nezůstane ani úloha těchto zařízení. V praktické části budou analyzovány vnitřní řády dvou vybraných domovů mládeže a budou porovnány (komparovány) s legislativním rámcem. Pomocí studia pedagogické dokumentace, dotazníku pro žáky a vychovatele a hloubkových strukturovaných rozhovorů s vybranými pracovníky domovů mládeže bude zjišťováno, jaká výchovná opatření jsou využívána, jak se s nimi pracuje a jaké jsou možnosti či návrhy změn. KLÍČOVÁ SLOVA domov mládeže, vnitřní řád, legislativa, výchovná opatření
5 ABSTRACT The goal of this bachelor thesis is to find out and describe the internal rules organization of selected youth homes. To analyze different parts of internal rules, compare them with legislature and with one another. To ascertain what motivational system or system of upbringing measures is being used, how is it defined, where is it saved and who intro- duces it to the students. To determine which behavioral action appears to be beneficial for lack of students' discipline in these institutions and how can such behavior be de- manded. In the theoretical part one can find the mapping of youth homes organizational structure. Attention will be given to legislature that is necessary for functioning of such institutions in the Czech Republic and the internal rules necessary for operation will be also mentioned. The main role of these institutions will not be dismissed. In the practical part of this thesis one can find the analysis of internal rules of two selected youth homes, that will be compared with the legislative scope. Through the study of pedagogical documentation, student and instructor surveys and deep structured interviews with selected employees of the two identified youth homes, one will discover which upbringing measures are used, how employees apply them and what are the op- portunities or...