Význam vzdělávání v procesu resocializace odsouzených
The importance of education within the process of resocialization of convicts
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172597Identifiers
Study Information System: 230189
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Kříž, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
trest odnětí svobody, resocializace odsouzených, faktory resocializace, program zacházení, penitenciární péče, vzdělávání odsouzenýchKeywords (English)
imprisonment, resocialization of convicts, factors of resocialization, treatment program, penitentiary care, education of convictsDiplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody. V současné moderní penitenciární péči představuje vzdělávání společně s výchovou klíčový nástroj resocializace, tj. odborné práce s odsouzenými. První část práce je věnována výkonu trestu odnětí svobody, procesu resocializace a současně edukaci odsouzených v rovině preventivní i v rovině nápravy pomocí integračních nástrojů. V rámci výkonu trestu je vzdělávání neodmyslitelnou součástí programů zacházení, které jsou východiskem pro vytvoření předpokladů k samostatnému způsobu života. Teoretická část se kromě jiného zaměřuje na legislativní ukotvení vzdělávání odsouzených v ČR a best practice ze zahraničí. V deskriptivně-analytické části je pozornost věnována dvěma konkrétním zařízením pro výkon trestu odnětí svobody v České republice: ženské věznici ve Světlé nad Sázavou a věznici Všehrdy, která je profilována jako věznice pro mladistvé odsouzené muže a dospělé odsouzené muže ve věznici s ostrahou s nízkým, středním a vysokým stupněm zabezpečení. Důraz se klade na identifikaci a analýzu vzdělávacích možností těchto zařízení a jejich následnou komparaci. Jsou popsány aktivity formální, které jsou převážně zajišťované školskými vzdělávacími středisky, i aktivity neformální, zajišťované přímo VS ČR či jinými...
This diploma thesis deals with the issue of education of people serving a prison term. Education represents the key tool of resocialization, i.e. a specialist work with convicts. The first part of the thesis is going to devote attention to resocialization and to the subsequent education of convicts in terms of prevention as well as in terms of the atonement by means of the integrative tools. Within the scope of the execution of the prison sentence, education is an essential part of the treatment programs, which are oriented to create the preconditions for an independent way of life. The theoretical part is also going to focus on the legislative embedding of education of convicts in the Czech Republic and the best practice from abroad. In the descriptive-analytical part, the focus is going to be laid on two particular institutions (the improsenment facility Světlá nad Sázavou, the improsenment facility Všehrdy) and their comparison. The aim of the work is to investigate the specifics of the choice of the formal education, mostly provided by school educational centres, and non-formal education provided directly by employees of the individual institutions. It describes their connection with the motivation of convicts for further education. KEYWORDS imprisonment, resocialization of convicts, factors of...