Inkluzivní politika v základní škole
Inclusive policy in elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172495Identifikátory
SIS: 236368
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Vanda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
16. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
inkluzivní vzdělávání, inkluzivní politika, základní škola, implementace inkluzivníhovzdělávání, aktéři výchovně-vzdělávacího procesuKlíčová slova (anglicky)
inclusive education, inclusive policy, elementary school, implementation of inclusiveeducation, participants of the educational and upbringing processDiplomová práce se zaměřuje na stále velmi diskutované téma inkluzivního vzdělávání. Hlavním cílem práce je zjištění přístupu vybrané základní školy k realizaci společného vzdělávání. Dílčími výzkumnými otázkami zjišťuje, jaké okolnosti přispívají k akceptaci a samotné realizaci inkluzivního směřování školy. Teoretická část práce na základě odborné literatury popisuje problematiku inkluzivního vzdělávání spojenou s jeho vývojem, legislativním ukotvením a současným pojetím. Dále se věnuje podobě inkluzivní školy, jejím vznikem, hodnocením, základními principy, aktéry a v neposlední řadě přínosy a úskalími společného vzdělávání. Praktická část práce obsahuje kvalitativní výzkum realizovaný metodou případové studie. Ke sběru výzkumných dat užívá metodu strukturovaných rozhovorů s devíti respondenty. Výzkumné šetření se zabývá kvalitou inkluzivní politiky vybrané základní školy. Zkoumá, zda je škola otevřená začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jak je personálně zabezpečeno jejich vzdělávání. Zjišťuje nastavení vzájemné spolupráce veškerých aktérů výchovně-vzdělávacího procesu v rámci školy i mimo ni. Zabývá se také hlavními okolnostmi ovlivňující postoje, motivaci a podporu pedagogických pracovníků (včetně vedení) k uplatňování společného vzdělávání. Dále zjišťuje přínosy, problémy...
This master thesis focuses on the still highly debated topic of inclusive education. The main aim of the thesis is to investigate the approach to execution of inclusive education at selected elementary school. Through research questions, the thesis finds out what circumstances contribute to implementation and acceptance of the inclusive education. The theoretical part of the thesis, based on the literature, describes the topic of inclusive education related to its development, legislative anchoring, and current perception. It also discusses the nature of an inclusive school, its establishment, evaluation, basic principles, participants and, last but not least, the benefits and pitfalls of inclusive education. The practical part of the thesis contains qualitative research carried out using the case study method. To gather the research data, structured interviews with nine respondents is used. The research investigates quality of the inclusive policy at the selected elementary school. It examines the school's openness to the inclusion of pupils with special educational needs and whether their education is properly staffed. Mutual cooperation of all the participants in the educational and upbringing process within and outside the school is investigated. Furthermore, the main factors influencing the...