Kierkegaard's and Dostoevsky's conception of subjectivity
Kierkegaard's and Dostoevsky's conception of subjectivity
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172340Identifiers
Study Information System: 194165
Collections
- Kvalifikační práce [20640]
Author
Advisor
Referee
Rosfort, René
Pattison, George
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
8. 4. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Dostojevskij|Kierkegaard|existencialismus|etika|víra|existenciální transformaceKeywords (English)
Dostoevsky|Kierkegaard|existentialism|ethics|faith|existential transformationExistential entrapment in the works of Dostoevsky and Kierkegaard (Petr Vaškovic) Abstrakt Zastřešující otázka, která uvádí v pohyb Dostojevského a Kierkegaardovy komplexní analýzy afektivních, racionálních i duchovních aspektů lidské existence je poměrně jednoduchá: zajímá je, co je jádrem autentického křesťanského života. Jak se v textu pokouším ukázat, tak svorně odpovídají, že člověk se má snažit zbavit svých egotistických sklonů, a namísto toho usilovat o život víry, který je nesen ctnostmi pokory a nesobecké lásky k bližnímu. Dostojevskij a Kierkegaard nabádají své čtenáře, aby se na tuto cestu individuálního existenciálního sebe-rozvoje vydali, a následně oba dodávají, že dosažení autenticky křesťanského života není nikterak jednoduchý úkol, ba úkol skoro až nadlidský. Z tohoto pesimistického východiska následně vychází i má teze: chápou-li Dostojevskij a Kierkegaard lidskou existenci jako proces, v němž se jednotlivec velmi pracně zbavuje egotistických pohnutek, aby mohl směřovat k etické a náboženské dokonalosti, můžeme v rámci tohoto procesu hledat okamžiky náhlého existenciálního růstu (např. Kierkegaardův skok víry nebo Dostojevského okamžiky epifanické konverze), ale stejně tak můžeme identifikovat období dlouhodobé existenciální stagnace. V disertační práci jsem si stanovil za cíl analyzovat a...
Existential entrapment in the works of Dostoevsky and Kierkegaard (Petr Vaškovic) Abstract The overarching question that guides Dostoevsky's and Kierkegaard's extensive inquiries into the affective, rational, and spiritual dimensions of human existence is relatively straightforward, albeit not simple: they want to know what constitutes an authentic Christian life. The answer they give-as I argue in my dissertation thesis-is that one ought to rid oneself of egotistic inclinations and aim for a life of faith that revolves around the virtues of humility and non-preferential love. Dostoevsky and Kierkegaard then urge their readers to enter upon this path of individual existential self-development. However, becoming an authentic Christian is by no means an easy task. Both writers acknowledge that this climb up the existential ladder is-to cite Kierkegaard's pseudonymous author Johannes Climacus-a task 'harder than sustaining the heaven and earth.' This rather pessimistic conclusion is also the starting point of my thesis: if Dostoevsky and Kierkegaard understand human life as a developmental process in which one laboriously moves away from egotism towards ethical and religious perfection, we can then look for moments of abrupt existential growth (e.g., Kierkegaard's leap of faith or Dostoevsky's moments of...