dc.contributor.advisor | Klimešová, Anna | |
dc.creator | Humplová, Monika | |
dc.date.accessioned | 2022-04-20T10:41:03Z | |
dc.date.available | 2022-04-20T10:41:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/172191 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis deals with individual education at the second level of primary school in the Czech Republic. The aim of the analysis is to compare the opinions of the staff of pedagogical-psychological counselling centres with the experiences of parents and children in home education. The first theoretical part describes the legislation and the course of individual education in the Czech Republic and abroad. The analytical part describes the methods used in the questionnaire survey of the staff of pedagogical-psychological counselling centres (quantitative part) and semi-structured interviews with parents educating their children at the second level of primary school in home education (qualitative part). The data obtained were statistically processed and the results are presented with comments. It can be summarized that the staff of the counseling centers, who have more experience with individual education, are also more receptive to this type of education. However, all respondents rate the risks of home education as significant. Based on the interviews with parents, it is clear that they do not perceive the risks as serious. They are mostly aware of the minority representation of their lifestyle within society. The study provides an overview of the views of counselling staff and parents of... | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá individuálním vzděláváním na 2. stupni základní školy v České republice. Cílem analýzy je porovnat názory pracovníků pedagogicko-psychologických poraden se zkušenostmi rodičů a dětí v domácím vzdělávání. První teoretická část se věnuje legislativě a průběhu individuálního vzdělávání v České republice a zahraničí. Analytická část popisuje použité metody dotazníkového šetření u pracovníků pedagogicko-psychologických poraden (kvantitativní část) a polostrukturovaných rozhovorů s rodiči vzdělávajícími své děti na druhém stupni ZŠ v domácím vzdělávání (kvalitativní část). Získaná data byla statisticky zpracována a jsou prezentovány výsledky s komentářem. Lze shrnout, že pracovníci poraden, kteří mají větší zkušenosti s individuálním vzděláváním, jsou také k tomuto způsobu vzdělávání vstřícnější. Všichni respondenti však hodnotí rizika domácího vzdělávání jako významná. Na podkladě rozhovorů s rodiči je zřejmé, že popisovaná rizika nevnímají jako závažná. Většinou si uvědomují menšinové zastoupení svého životního stylu v rámci společnosti. Závěry bakalářské práce poskytují přehled názorů pracovníků poraden a rodičů žáků na individuální vzdělávání na 2. stupni ZŠ. Klíčová slova Individuální vzdělávání na 2. stupni ZŠ Domácí vzdělávání Pedagogicko-psychologická poradna odborné... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Názory pracovníků pedagogicko-psychologických poraden na individuální vzdělávání na 2. stupni ZŠ a jejich porovnání s příklady z praxe | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-01-25 | |
dc.description.department | Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.department | Protestant theological faculty | en_US |
dc.description.faculty | Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Protestant Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 244401 | |
dc.title.translated | Opinions of employees of pedagogical-psychological counseling centers on individual education at the 2nd level of primary school and their comparison with practical examples | en_US |
dc.contributor.referee | Ortová, Marie | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pastorační a sociální práce | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pastoral and Social Work | en_US |
thesis.degree.program | Sociální práce | cs_CZ |
thesis.degree.program | Social Work | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Evangelická teologická fakulta::Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Protestant Theological Faculty::Protestant theological faculty | en_US |
uk.faculty-name.cs | Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Protestant Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | ETF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pastorační a sociální práce | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Pastoral and Social Work | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociální práce | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Social Work | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá individuálním vzděláváním na 2. stupni základní školy v České republice. Cílem analýzy je porovnat názory pracovníků pedagogicko-psychologických poraden se zkušenostmi rodičů a dětí v domácím vzdělávání. První teoretická část se věnuje legislativě a průběhu individuálního vzdělávání v České republice a zahraničí. Analytická část popisuje použité metody dotazníkového šetření u pracovníků pedagogicko-psychologických poraden (kvantitativní část) a polostrukturovaných rozhovorů s rodiči vzdělávajícími své děti na druhém stupni ZŠ v domácím vzdělávání (kvalitativní část). Získaná data byla statisticky zpracována a jsou prezentovány výsledky s komentářem. Lze shrnout, že pracovníci poraden, kteří mají větší zkušenosti s individuálním vzděláváním, jsou také k tomuto způsobu vzdělávání vstřícnější. Všichni respondenti však hodnotí rizika domácího vzdělávání jako významná. Na podkladě rozhovorů s rodiči je zřejmé, že popisovaná rizika nevnímají jako závažná. Většinou si uvědomují menšinové zastoupení svého životního stylu v rámci společnosti. Závěry bakalářské práce poskytují přehled názorů pracovníků poraden a rodičů žáků na individuální vzdělávání na 2. stupni ZŠ. Klíčová slova Individuální vzdělávání na 2. stupni ZŠ Domácí vzdělávání Pedagogicko-psychologická poradna odborné... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis deals with individual education at the second level of primary school in the Czech Republic. The aim of the analysis is to compare the opinions of the staff of pedagogical-psychological counselling centres with the experiences of parents and children in home education. The first theoretical part describes the legislation and the course of individual education in the Czech Republic and abroad. The analytical part describes the methods used in the questionnaire survey of the staff of pedagogical-psychological counselling centres (quantitative part) and semi-structured interviews with parents educating their children at the second level of primary school in home education (qualitative part). The data obtained were statistically processed and the results are presented with comments. It can be summarized that the staff of the counseling centers, who have more experience with individual education, are also more receptive to this type of education. However, all respondents rate the risks of home education as significant. Based on the interviews with parents, it is clear that they do not perceive the risks as serious. They are mostly aware of the minority representation of their lifestyle within society. The study provides an overview of the views of counselling staff and parents of... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
thesis.grade.code | C | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |