Restituce uměleckých děl zabavených během druhé světové války
Restitution of works of art seized during World War II
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172094Identifiers
Study Information System: 243958
Collections
- Kvalifikační práce [14135]
Author
Advisor
Referee
Šouša, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Legal History
Date of defense
28. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Restituce uměleckých děl zabavených během druhé světové války Abstrakt Tato diplomová práce s názvem "Restituce uměleckých děl zabavených během druhé světové války" se zabývá důvody nacistického drancování umění napříč Evropou během druhé světové války, vývojem před začátkem války a v jejím průběhu, následnými osudy ztracených uměleckých děl, mezinárodními snahami o nápravu vzniklých škod a současnou situací. Tato práce na problematiku nahlíží z pohledu právní úpravy v jednotlivých zúčastněných zemích a zároveň ukazuje reálné obtíže, kterým jednotlivci čelí při snaze získat zpět ztracený rodinný majetek. Tato práce je především analýzou složité právní situace, kdy selhává jak právo mezinárodní, tak i národní právní úpravy a zároveň ukazuje, jak jsou flexibilita práva a čas pro dosažení zadostiučinění klíčové faktory. Tato práce se dělí do sedmi kapitol a obsahuje obrazovou přílohu. První kapitola vysvětluje, proč nacisté jevili tak silný zájem o umělecké sbírky, jak na umění pohlíželi a jak měla získaná díla posloužit říši. Druhá kapitola se zabývá detailně pojmem "zvrhlé umění", který prostupuje celou problematikou a také celou touto diplomovou prací. Osvětluje specifický vztah Adolfa Hitlera k umění a moderním uměleckým směrům, nastiňuje velkolepé plány nacistů a dokazuje, že nešlo jen o ideologii, ale...
Restitution of works of art seized during World War II Abstract This thesis, entitled "Restitution of Artworks Seized during World War II," examines the reasons for the Nazi looting of art across Europe during World War II, developments before and during the war, the subsequent fate of lost artworks, international efforts to repair the damage, and the current situation. This thesis looks at the issue from the perspective of the legal framework in each of the countries involved, while showing the real difficulties faced by individuals in trying to recover lost family property. Above all, this thesis is an analysis of a complex legal situation where both international and national law is failing, while showing how flexibility of law and time are key factors in achieving satisfaction. This thesis is divided into seven chapters and includes a pictorial appendix. The first chapter explains why the Nazis showed such a strong interest in art collections, how they viewed art, and how the acquired works were intended to serve the Reich. The second chapter deals in detail with the concept of "degenerate art," which permeates the entire issue and this thesis. It sheds light on Adolf Hitler's specific relationship with art and modern artistic movements, outlines the grand plans of the Nazis and proves that it was not...