Šikana a její prevence na základní škole ve městě a na vesnici
Bullying and prevention in elementary school in the city and in the village
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172009Identifiers
Study Information System: 240278
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
1. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Šikana|řešení|škola|agresor|oběť|stádia šikany|dotazník|prevenceKeywords (English)
Bullying|resolution|school|aggressor|victim|stages of bullying|preventionŠikana a její prevence na základní škole ve městě a na vesnici Bakalářská práce se zabývá problematikou šikany a její prevencí na základních školách ve městě a na vesnici. Cílem bakalářské práce je zhodnocení, kde a jakou nejčastější formu má šikana, v jaké míře je na prvních a na druhých stupních základních škol a jaké preventivní opatření školy praktikují. V teoretické části se zabývá charakteristikou pojmů a příčinami vzniku souvisejících se šikanou. V praktické části byla pro získání dat zvolena dotazníková metoda na základních školách. Dotazník byl rozdán ve dvou formách a to žákům základní školy a třídním učitelům. Díky dotazníku bylo zjištěno, že stále se šikana vyskytuje více na základních školách ve městech a to z důvodu většího počtu žáků na školách a na prevenci se pohlíží z hlediska kriminality a protidrogových opatřeních. Šikana se často v preventivních programech neobjevuje jako samostatná problematika.
Bullying and prevention in elementary school in the city and in the village This bachelor thesis deals with problematics of bullying and also the prevention in elementary schools in the cities and in the villages. The aim of the bachelor thesis was to analyze evaluation, where and what form has bullying in first stage and in second stage of elementary school. Which prevention programmes are used by elementary schools. In the theoretical part is written about characteristics of therms and in practical part was used questionnaire to know, who was part of bullying and who knows what does it mean. By the questionnaire was found that bullying occurs in elementary schools in the cities more than schools in village. In cities are bigger amount of students and it could bet he reason, why are cities more infected tha villages by bullying. In this thesis was used two types of questionnaire. One for students and second for teachers. Prevention programs are about criminality and drugs problems, but bullying is not often part of programs.