Fikční světy ve videohrách
Fictional worlds in video games
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172007Identifiers
Study Information System: 240302
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Trhoň, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
24. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
fikční světy|ludofikční světy|videohry|herní světy|herní studiaKeywords (English)
fictional worlds|ludofictional worlds|videogames|game worlds|game studiesDiplomová práce se zabývá studiem fikčních světů ve videohrách. Využívá přitom literární teorii o fikčních světech, která vychází z filozofické a logické teorie možných světů. V práci jsou využity tři základní definice fikčních světů, jež poskytují základ k pochopení termínu v rámci literární vědy a zároveň charakterizují jejich mnohé vlastnosti. Objevuje se otázka, zda si fikční světy zachovávají svou charakteristiku, když jsou aplikovány na videohry. Práce si klade za cíl analyzovat podobu fikčních světů ve videohrách, a to pomocí kombinace formální analýzy gameplaye a textové analýzy. Využity k tomu jsou dosavadní poznatky, k nimž došli herní teoretici ve svých předchozích bádáních. Výsledky existujících výzkumů jsou obsaženy v podrobné literární rešerši. Díky předchozím výzkumům herních badatelů a porovnáním s literární teorií jsou v práci definovány charakteristické vlastnosti a základní struktura videoherních fikčních světů. Ty jsou nakonec demonstrovány na konkrétních příkladech. Práci uzavírají návrhy na další využití fikčních světů v herních studiích.
The thesis deals with studies of fictional worlds in videogame. It uses a literary theory of fictional worlds which is based on philosophical and logical theory of possible worlds. There are used three main definitions of fictional worlds which provide a base for an understanding the term within literary science alongside with a characterization of its many attributes. The thesis poses a question if fictional worlds maintain their characteristics when applied on videogames. Moreover, the thesis aims to analyze the form of fictional worlds in videogames with a utilization of combining a formal analysis of gameplay and a textual analysis. For this purpose, the findings of other ludologists are researched, used, and summarized in a detailed literature review. Therefore, by comparing their findings with the literary theory the thesis defines characteristics and basic structure of fictional worlds in videogames. Finally, these findings are demonstrated on examples. The thesis is concluded by suggestions for other utilizations of research of fictional worlds in game studies.