Hodnocení ve výuce praktických předmětů na SOŠ
Assessment in Practical Training Lessons at Secondary Vocational Schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172001Identifiers
Study Information System: 231549
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Valášková Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
2. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní hodnocení|funkce hodnocení|metody hodnocení|formy hodnocení|formativní hodnocení|sebehodnocení|praktické vyučování|akční výzkumKeywords (English)
school assessment|evaluation functions|assessment methods|forms of evaluation|formative assessment|self assessment|practical training|action research(česky) Diplomová práce se zabývá tematikou školního hodnocení na SOŠ, konkrétně pak jeho specifikou v prakticky zaměřeném předmětu "Zhotovování stomatologických protéz" v oboru "Asistent zubního technika". Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Úvodní kapitoly teoretické části jsou věnovány problematice školního hodnocení obecně. V dalších kapitolách jsou přiblížena specifika praktického vyučování směrem k hodnocení a možnostem využití jeho různých metod a forem. Dále je představen vzdělávací obor "Asistent zubního technika", způsob výuky v jeho prakticky zaměřených předmětech a momentálně využívané metody a formy hodnocení v těchto předmětech. Cílem empirické části je prozkoumat možnosti změn ve stávajícím systému hodnocení ve výuce praktického vyučování v předmětu "Zhotovování stomatologických protéz". Součástí empirické části je návrh způsobu hodnocení, který je následně ověřen v praxi provedením akčního výzkumu. Klíčová slova (česky) školní hodnocení, funkce hodnocení, metody hodnocení, formy hodnocení, formativní hodnocení, sebehodnocení, praktické vyučování, akční výzkum
(in English) The diploma thesis deals with the topic of school evaluation at secondary schools, specifically its specifics in the practically focused subject Dental Prostheses Construction in the field of Dental Technician Assistant. The work is divided into two parts, a theoretical and an empirical part. The introductory chapters of the theoretical part are devoted to the issue of school evaluation in general. In the following chapters, the specifics of practical teaching towards evaluation and the possibilities of using its various methods and forms are approached. Furthermore, the educational field of Dental Technician Assistant, the method of teaching in its practically focused subjects and the currently used methods and forms of evaluation in these subjects are introduced. The aim of the empirical part is to explore the possibilities of changes in the current system of evaluation in the teaching of practical teaching in the subject Dental Prostheses Construction. There is also a proposal for the method of evaluation, which is then verified by conducting action research. Key words (in English) school assessment, evaluation functions, assessment methods, forms of evaluation, formative assessment, self assessment, practical training, action research
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Písemný projev z cizích jazyků a jeho způsob hodnocení v kontextu evropské jazykové vzdělávací politiky. Reliabilita hodnocení otevřených úloh na příkladu písemného projevu z německého jazyka ověřovaného maturitní zkouškou
Defence status: DEFENDEDNovotná Knotková, Soňa (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 15. 12. 2015This dissertation deals with the assessment of open-ended test items in the Writing Part of the Maturita Exam. The influence of the European language policy on Czech curricular documents and the conception of foreign ... -
Hodnocení domácího prostředí z pohledu ergoterapie. Podtitul: Dotazníkové šetření mezi českými i zahraničními ergoterapeuty o hodnocení domácího prostředí a domácích návštěvách pacientů/klientů
Defence status: DEFENDEDRohlenová, Eva (Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2018)Date of defense: 19. 6. 2018DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno: Bc. Eva Rohlenová Vedoucí práce: Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. Oponent práce: Název diplomové práce: Hodnocení domácího prostředí z pohledu ergoterapie Abstrakt diplomové práce: Hodnocení domácího prostředí ... -
Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení
Košťálová, Hana; Miková, Šárka; Stang, Jiřina (Portál, 2012)