Gender ve výtvarné výchově
GENDER IN ART EDUCATION
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171781Identifiers
Study Information System: 149192
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Consultant
Bláha, Jaroslav
Referee
Fulka, Josef
Kitzbergerová, Leonora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Didactics of Art Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
gender, výtvarná výchova, vizuální gramotnost, téma, genderové výukovétaktiky, kvantitativní a kvalitativní výzkumKeywords (English)
gender, art education, visual literacy, topic, gender teaching tactics, quantitativeand qualitative researchDisertační práce se zabývá, teoreticky i prakticky, genderovou problematikou ve výuce předmětu Výtvarné výchovy (VV) na 2. stupni základního vzdělávání. Její teoretická část vymezuje pojem gender z postmoderního pohledu a zařazuje jej do širšího kulturněhistorického kontextu. Gender je podrobně nahlížen prostřednictvím vybraných post/strukturálních teorií, mezi které řadíme zejména psychoanalytickou teorii subjektivity Jacquesa Lacana, diskurzivní formaci subjektu Michela Foucaulta, genderovou performativitu Judith Butler, antropologické pojetí feminity a maskulinity Margaret Mead a sémiotické znakové teorie. Teoretická část se dále zaměřuje na vyložení proměny paradigmatu v pedagogických vědách, popis potřebné rovnováhy radikálního a postmoderního pedagogického konstruktivismu ve vztahu ke kulturním hodnotám a naplňování obecných i konkrétních vzdělávacích cílů výtvarné výchovy a transformaci soudobé české školní kultury. Možnosti sémiotické genderové analýzy jsou zde popsány jako specifické didaktické metody práce s vizuálními reprezentacemi ve výuce diskurzivně pojaté výtvarné výchovy. Výzkumná část práce řeší základní výzkumnou otázku: Jakým způsobem učitelé VV na 2. stupni základní školy vyučují téma genderu? Výzkum je rozdělen na dvě studie. První, kvantitativně-kvalitativní studie analyzuje...
The dissertation addresses, both theoretically and practically, gender issues in the teaching of art education (AE) at the lower secondary schools. In the theoretical framework, the author defines the concept of gender from a postmodern point of view and places it in a broader cultural and historical context. Gender is further explored in detail through selected post/structural theories, including Jacques Lacan's psychoanalytic theory of subjectivity, Michel Foucault's discursive formation of the subject, Judith Butler's gender performativity, Margaret Mead's anthropological conception of femininity and masculinity, and semiotic character theories. The theoretical part also focuses on explaining the paradigm shift in the pedagogical sciences, a description of the necessary balance of radical and postmodern pedagogical constructivism in relation to cultural values and the fulfillment of general and specific educational goals of art education and transformation of contemporary Czech school culture. The possibilities of semiotic gender analysis are described here as specific didactic methods of working with visual representations in the teaching of discursively conceived art education. The research part of the thesis addresses the basic research question: How do art teachers at the lower secondary...