Zážitková pedagogika ve fyzikálním vzdělávání
Experiential Learning in Physics Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171775Identifiers
Study Information System: 235120
Collections
- Kvalifikační práce [11325]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Teacher Education of Physics for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
8. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zážitková pedagogika|výuka fyziky|aktivity pro výuku|učení mimo školu|dramaturgie zážitkového kurzuKeywords (English)
experiential learning|teaching physics|outside classroom activities|experiential learning courseTato práce se věnuje využití zážitkové pedagogiky ve výuce fyziky. Nabízí příklady publikací, které se zabývají touto tematikou. Dále je text zaměřen na organizaci delších zážitkových akcí, tedy akcí sestavených z více jednotlivých aktivit: Popsán je ideální prů- běh přípravy takové akce, pozornost je věnována i tzv. "dramaturgii", tedy tomu, jakým způsobem je vhodné jednotlivé aktivity vybírat a sestavovat do větších celků. Práce uvádí dvě nové fyzikální zážitkové aktivity, "Šifrování s LED" a "Jací ti fyzici asi jsou", a tip na výrobu pomůcky pro výuku s fyzikálním obsahem. Také byla autorkou dříve vytvořená aktivita zaměřená na pozorování hvězdné oblohy ozkoušena v praxi. Stěžejní část práce se soustředí na plánování, realizaci a reflexi dvoudenní zážitkové akce s fyzikou, která byla v rámci této práce organizována: Ukazuje využití teoretických principů přípravy delší zá- žitkové akce v praxi, především je ale úspěšným příkladem toho, kdy byl díky zážitkové pedagogice vytvořen prostor pro pozitivní ovlivnění postoje žáků k fyzice. 1
The thesis deals with using experiential learning in physics education. It begins with a review of the literature concerning this matter. The text is then focused on organizing longer events (i. e. events consisting of more individual activities) where experiential learning is used. The ideal process of planning such an event is described and attention is also paid to so-called "dramaturgy"; i. e. a way of choosing individual activities and arranging them. Two new activities for physics education based on experiential learning are offered (puzzle hunt with LEDs and doing a short scene about a life of a physicist) and instructions for making a teaching aid; that all focussed on physics. Furthermore, one activity proposed in the author's bachelor thesis (consisting of observing a night sky) was tested with students. The main part of this thesis describes the planning, realisation, and reflection of a two-day event organised for the purpose of this thesis. Experiential learning was used for teaching physics and the description of this event shows an application of theoretical principles in practice. Above all; the event might have positively influenced students' attitude towards physics thanks to experiential learning. 1