Využití obsahu generovaného uživateli ve vybraných regionálních médiích v Ústeckém kraji
Use of user-generated content in selected regional media of the Ustecky region
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171690Identifiers
Study Information System: 229587
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Groman, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
3. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
obsah generovaný uživateli, user-generated content, UGC, participativní žurnalistika, local journalism, Česká televize, Deník, Mladá fronta DnesKeywords (English)
user-generated content, UGC, participatory journalism, local journalism, Czech television, Deník, Mladá fronta DnesS rozvojem digitálních médií se spolupráce a komunikace s publikem stala běžnou praxí mediálních organizací na celostátní i regionální úrovni. Konzumenti mediálních obsahů se nyní mnohem více zapojují do práce s mediálním obsahem, který nejen mění a upravují, ale také pomáhají tvořit. Postupně se tak rozmazává hranice mezi autorem a publikem. Tato diplomová práce se věnuje obsahu generovanému uživateli ve vybraných regionálních médiích v Ústeckém kraji. Konkrétně zkoumá využití obsahu generovaného uživateli v regionální redakci České televize v Ústí nad Labem, v Děčínském deníku a Mladé frontě Dnes Severní Čechy. Teoretická část přináší oborový kontext proměn žurnalistiky s příchodem digitálních médií a jejich dopad na tradiční žurnalistiku. Dále je představen fenomén user-generated content, jeho definice a konkrétní příklady ze zahraničních i tuzemských televizních a tištěných médií. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů a kvantitativní obsahové analýzy popisuje a nabízí detailní deskripci práce vybraných regionálních médií s obsahem generovaným uživateli. Cílem diplomové práce je popsat stav, způsob zpracování a obsah UGC ve třech vybraných regionálních médiích v Ústeckém kraji.
With the development of digital media, cooperation and communication with the audience has become a common practice of media organizations at the national and regional levels. Consumers of media content are now much more involved in working with media content, which they not only change and edit, but also help create. Gradually, the boundaries between the author and the audience are blurred. This diploma thesis deals with user-generated content in selected regional media in the Ústí nad Labem region. Specifically, it examines the use of user-generated content in the regional newsroom of Czech Television in Ústí nad Labem, in Děčínský deník and Mladá fronta Dnes Severní Čechy. The theoretical part brings the field context of changes in journalism with the advent of digital media and their impact on traditional journalism. Furthermore, the phenomenon of user-generated content, its definitions and specific examples from foreign and domestic television and print media are introduced. Using semi-structured interviews and quantitative content analysis, it describes and offers a detailed description of the work of selected regional media with user-generated content. The aim of the diploma thesis is to describe the state, method of processing and content of UGC in three selected regional media in the Ústí...