Pořadí osvojování gramatických slov a tvarů: elektronický dotazník
Order of acquisition of grammatical words and forms: on-linequestionnaire
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171685Identifiers
Study Information System: 146358
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Mertins, Barbara
Bytešníková, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language
Department
Institute of Linguistics
Date of defense
19. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
osvojování prvního jazyka|osvojování gramatiky|čeština|rodičovské dotazníky|spolehlivost rodičovských dotazníkůKeywords (English)
first language acquisition|acquisition of grammar|Czech|parent reports|accuracy of parent reportsOsvojování gramatiky představuje jednu z oblastí, které je v zahraniční psycholingvistice dlouhodobě věnována značná pozornost. Bohatou tradici mají výzkumy, jež jsou zaměřeny na stanovení pořadí osvojování gramatických slov a tvarů v jednotlivých jazycích (např. Bloom et al., 1980; Brown, 1973; de Villiers & de Villiers, 1973). Naproti tomu pro český jazyk existuje do dnešní doby pouze omezené množství údajů o průběhu osvojování gramatických slov a tvarů, které by vycházely z empirických výzkumů nebo byly získány od přiměřeně velkého počtu dětí. Určité poznatky o osvojování gramatiky v češtině přinášejí například práce Pačesové (1979), Chejnové (2016a) či Smolíka (2002). Cílem dizertační práce je proto získat deskriptivní data o osvojování gramatických slov a tvarů v češtině. Zároveň je v dizertační práci zjišťováno, jestli tato data o osvojování gramatiky mohou být sesbírána pomocí metody rodičovských dotazníků (např. Fenson et al., 1993, 2007; Rescorla, 1989), která je používána zejména pro sledování osvojování lexika. Osvojování gramatiky je rodičovskými dotazníky zkoumáno pouze ve velmi omezeném rozsahu. V rámci dizertační práce bylo realizováno pět dotazníkových šetření, která byla zacílena na osvojování pádů podstatných a přídavných jmen, slovesných tvarů, předložek, tázacích slov, spojek a...
Grammar acquisition is a widely researched area in international psycholinguistics. A great amount of research has focused on determining the order of acquiring grammatical words and forms in individual languages (e.g. Bloom et al., 1980; Brown, 1973; de Villiers & de Villiers, 1973). By contrast, as regards Czech, to this day there has been only a limited amount of data on the process of the acquisition of grammar words and forms based on empirical research or sourced from an adequate number of child respondents. Some findings about Czech grammar acquisition were introduced e.g. by Pačesová (1979), Chejnová (2016a) or Smolík (2002). The present dissertation therefore aims to collect descriptive data on the acquisition of grammatical words and forms in Czech. It also determines whether these grammar acquisition data can be collected using parent reports (e.g. Fenson et al., 1993, 2007; Rescorla, 1989), a method which has been used primarily to monitor the acquisition of lexis. Grammar acquisition has been examined through parent reports only to a limited extent. The dissertation comprises five parent report surveys, aimed at the acquisition of noun and adjective cases, verb forms, prepositions, interrogative expressions, conjunctions and linking expressions. Data were collected from a total of 580...