Celoživotní učení romských žen
The Lifelong Learning of Roma Women
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171629Identifiers
Study Information System: 192386
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Vojtko, Tibor
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
2. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Romové|ženy|celoživotní učení|vzdělávání|inkluze ve vzděláváníKeywords (English)
Roma|women|lifelong learning|education|inclusion in educationPráce představuje romské ženy jako jednu ze znevýhodněných skupin obyvatel, pro něž by podle transnacionálních organizací mělo být celoživotní učení příležitostí pro zlepšení zaměstnatelnosti a zlepšení sociální pozice ve společnosti. Tak jako se současná společnost snaží o zpřístupnění primárního, sekundárního a terciárního vzdělávání znevýhodněným dětem a mládeži, mělo by také vzdělávání dospělých být připraveno na různorodé skupiny vzdělávaných. Inkluzivně nastavené vzdělávání má respektovat specifika a potřeby dané cílové skupiny. Diplomová práce na podkladě patnáctileté zkušenosti ze vzdělávání romských žen, dostupných dat a poznatků získaných kvantitativním i kvalitativním šetřením specifikuje pociťované vzdělávací potřeby a očekávání této specifické znevýhodněné skupiny ve vztahu k dalšímu vzdělávání. Práce popisuje intersekcionalitu, s níž se Romky v životě vyrovnávají, a kterou je nutné vnímat jako pozadí a příčinu bariér, jimž v přístupu k dalšímu vzdělávání čelí. V poslední kapitole nastiňuje vhodné metody zpřístupnění dalšího vzdělávání dospělým Romkám. Zjištění v práci zachycená mohou být vztažena i k dalším skupinám ocitajícím se na okraji společnosti a v ohrožení na trhu práce. Klíčová slova: Romové, ženy, celoživotní učení, další vzdělávání, vzdělávání, inkluze ve vzdělávání,...
The work presents Romani women as one of the disadvantaged groups for whom, according to transnational organizations, lifelong learning should be an opportunity to improve employability and improve social position in society. Today's society is working to make primary, secondary and terciary education accessible to disadvantaged children and youth, and adult education should also be prepared for diverse groups of learners. Inclusive education should respect the specific needs of its target group. The diploma thesis, based on fifteen years of experience in the education of Roma women, available data and knowledge gained through quantitative and qualitative research, specifies the perceived educational needs and expectations of this specific disadvantaged group in relation to further education. The thesis describes the intersectionality with which Romani women cope in life, and which must be perceived as the background and cause of the barriers they face in accessing further education. The last chapter outlines appropriate methods of making further education accessible to adult Romani women. Findings captured at work can also be related to other groups on the margins of society and at risk in the labor market. Key words: Roma, women, lifelong learning, further education, education, inclusion in...