Konstrukce programů přípravy na život pro děti a mladistvé vyrůstající v dětském domově
Construction of programs preparing for life for children and adolescents growning up in children's home
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17160Identifiers
Study Information System: 60992
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Pazlarová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
8. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce "Konstrukce programů přípravy na život pro děti a mladistvé vyrůstající v dětském domově" pojednává o několika aspektech péče o ohrožené děti, kterým okolnosti v současné době zabraňují žít ve vlastní rodině. Stručně mapuje situaci v péči o takto ohrožené děti, jak tento systém funguje a kde jsou jeho slabé stránky. Ukazuje na znevýhodnění, které lidem, kteří vyrostli v dětském domově, ztěžuje samostatný život oproti lidem, kteří měli v dětství "normální" rodinné zázemí, a specifické potřeby, které tito lidé při stavění se na vlastní nohy mají. Snaží se přiblížit život několika mladých lidí, kteří vyrostli v Dětském domově v Sázavě a už několik let žijí samostatně. Jednak statisticky zmapovat, kolik z nich je schopno sociálně fungovat v běžném neinstitucionálním prostředí a na jaké úrovni. Jednak předkládá konkrétní příběhy několika těchto lidí a snaží se na nich ukázat zajímavé aspekty problematiky samostatného života lidí, kteří vyrostli v dětském domově. V neposlední řadě chce tato práce poukázat na některá opatření a návrhy, které by lidem, kteří opouštějí Dětské domov v Sázavě, pomohly lépe zvládnout nároky společnosti při na dospělé lidi.
My Thesis " Construction of programs preparing for life programs for children and adolescents growing up in children's home" deals with some aspects of taking care of endangered children, whose circumstances don't allow living in their own families at this moment. It is charting briefly the situation around care of children endangered in this way. It talks about functioning of this system and about its weaknesses. It points some disadvantages that complicate independent life of people grown up in institutional care compared to those who grew up in "normal" family and it shows some specific needs of this people when they become live independently. It aspire to approach the lifes of some young people who grew up in Children's home in Sázava and they have been living few years alone already. Firstly it wants to show statistically how many of them are able to live socially functional life in noninstitucoinal surrounding and on which standard. Secondly it shows concrete tales of some of these people and tries to point some interesting aspects of independent life of people who grew up in children's home. Last but not least this thesis wants to point on some actions which could help people who leaves Children's home Sázava to manage better the demands of society on adult people.