Ověření čtenářských dovedností při čtení tištěného a digitálního textu u dětí mladšího školního věku
Examination of reading skills in reading printed or digital text by children of younger school age.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171593Identifiers
Study Information System: 233724
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Pešout, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
31. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Čtenářské dovednosti|čtení tištěného textu|čtení digitálního textu|testování čtenářských dovednostíKeywords (English)
Reading Skills|Reading of printed Text|Reading of digital Text|Examination of reading SkillsPráce se zaměřuje na ověření čtenářských dovedností u dětí mladšího školního věku při čtení textu tištěného a čtení textu digitálního z obrazovky počítače. Se čtením digitálního textu se setkávají stále mladší čtenáři na samém začátku vývoje své čtenářské zkušenosti, proto si práce klade za cíl zmapovat vliv čtení z obrazovky počítače a rozdíly v jeho zpracování a porozumění v porovnání se čtením textu tištěného. Teoretické základy práce popisují na základě českých i zahraničních zdrojů psychologické aspekty čtení, dále shrnují poznatky o čtení digitálního textu z obrazovky, zejména faktory, které takové čtení ovlivňují, jeho výhody a nevýhody a procesy, které při takovém čtení probíhají. Samostatná kapitola je věnována čtení z obrazovky dětmi školního věku, které byly následně i probandy části výzkumné. Výzkumná část se věnuje ověření několika hypotéz, které sledují rozdíly při čtení tištěného a digitálního textu z obrazovky notebooku stejné obtížnosti. Účastníky výzkumu jsou žáci základních škol ve věku 8-10 let (n=94, dívek n= 48, chlapců n= 46). Jako metoda pro ověření čtenářských dovedností byla zvolena Zkouška čtení Z. Matějčka, která umožňuje zhodnotit dynamiku čtenářských kompetencí, jako jsou výkony v chybovosti, rychlosti a porozumění textu. Ověření čtenářských dovedností je doplněno...
The diploma thesis is focused on examination of reading skills in reading printed or digital text from screen by children in elementary school age. Ever younger readers are encountering digital reading at the beginning of the development of their reading skills. Therefore, this work aims to map the effect of screen reading and the differences in the processing and the text comprehension as opposed to printed text. The theoretical part describes the psychological aspects of reading based on Czech and foreign sources. Further, this part summarizes the findings of reading digital text from screen, in particular the factors that affect such reading, its advantages and disadvantages and the processes during this reading. A separate chapter is devoted to reading from the screen by school-age children who were subsequently probands of the research part. The empirical part deals with the verification of several hypotheses. These hypotheses verify differences in reading of printed and digital text of the same difficulty. Proband are elementary school pupils aged 8-10 (n=93, girls n=48, boys n=46). Z. Matějček's Reading Exam was chosen as a method for verifying reading skills, which makes it possible to evaluate the dynamics of reading competencies such as performance in error rate, speed, and comprehension...