Výchova Generace Z - formování odpovědnosti z rodičovské perspektivy
Education of Generation Z - Forming Responsibility from the Parents' Perspective
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171584Identifiers
Study Information System: 234133
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
1. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Výchova|Generace Z|Odpovědnost|Výchova k odpovědnosti|Osobní odpovědnost|Výchova z perspektivy rodičůKeywords (English)
Responsibility|Generation Z|Education|Forming of Responsibility|Parents' Perspective|Personal ResponsibilityDiplomová práce se zabývá významem odpovědnosti ve výchově generace Z, zrozenců mezi lety 1995-2010. Zaměřuje se na problematiku odpovědnosti v kontextu moderní výchovy, konkrétněji pak na odpovědnost ve vztahu k sobě a ke společnosti s ohledem některé současné sociální změny. Teoretická část práce představuje konceptuální východiska k reflexi odpovědnosti a k formulaci jejích možných definic. Dále analyzuje vybraná pojetí výchovy, vztahuje ji k různým výchovným stylům a vývojovým teoriím, v neposlední řadě tematizuje současné trendy v rodičovské výchově. Empirická část práce má podobu kvalitativního výzkumu, využívajícího metody hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s rodiči generace Z. Cílem těchto rozhovorů je popis různých konstruktů odpovědnosti ve výchově generace Z, a to z perspektivy jejich primárních vychovávajících osob.
The diploma thesis describes the concept of responsibility within the education of generation Z, born between the years of 1995-2010. While considering some of the current social changes, the focus is on the responsibility of generation Z within modern education, specifically on responsibility within the relationship to oneself and society. The theoretical part of the thesis presents the conceptual outcomes of responsibility and its possible definitions. Furthermore, it analyses selected concepts of developmental theories, education styles and trends. The empirical part of the thesis presents semi-structured interviews with parents of generation Z. The aim of these interviews is a description of the constructs of responsibility within the education of generation Z, from the perspective of their primary carers.