Reprezentace historie v počítačových hrách
Representation of History in Videogames
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171582Identifiers
Study Information System: 235788
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Pýcha, Čeněk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History - Czech History in European Context
Department
Institute of Czech History
Date of defense
1. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
počítačové hry|historie|reprezentace|herní studia|simulaceKeywords (English)
video games|history|representation|game studies|simulationVe své práci se věnuji analýzy reprezentací a obrazů v historických počítačových hrách. Vycházím z metody a prací oboru game studies. Ty rozvrhují zkoumání her na základě principů mechaniky a pravidel, narativu, estetiky a simulací. Všechny tyto aspekty her zkoumám u vybraného vzorku historických počítačových her. Tuto metodologii dále propojuji s teorií historie, která se zaměřuje na způsoby reprezentace dějin a způsoby konstrukce historického obrazu, stejně jako si všímá role historie a historiků v současnosti. Dále vycházím z teorie Jeana Baudrillarda o simulaci a simulakrech, který se zabývá produkcí obrazů v současné kultuře. Výslednou analýzu konfrontuji s prací Adama Chapmana Digital Games as History, která mi slouží nejen základní terminologií, ale i jako inspirace pro srovnání obrazu her v historických počítačových hrách s epistomologií historiografie. Výsledkem mé práce je srovnání a pokus o propojení přístupů game studies a historiografie na materiálu počítačových her. Kromě konkrétních analýz předkládám i obecné závěry, který by, dle mého soudu, mohly přispět k další analýze vztahu dějin a jejich digitální reprezentace, stejně jako k promýšlení role historie a jejích reprezentací v současné kultuře. Klíčová slova: game studies, historie, reprezentace, historická teorie, počítačové hry,...
In my thesis I focus on analysing the representations and images in historical digital games. I base my thesis upon methods and works from the game studies field. Those texts research games based on principles of mechanics and rules, narrative, aesthetics, and simulation. All those aspects of games come under my analysis of chosen set of digital games. I connect this methodology with theory of history, which focuses on means of historical representation and ways of construction of the historical image, just as it notes role of historians and history in nowadays society. Further I build upon work of Jean Beadrillard on simulation and simulacra, who takes on the topic of production of images in our culture. I confront my analysis with work of Adam Chapman Digital Games as History, which offers me not only a basic terminology but also serves me as an inspiration for comparison of the games' images with the historians' epistemology. My thesis results in comparison and attempted junction of the methods of game studies with those of historiography on the material of digital games. Apart from deeper analysis of selected games I come to more general conclusions, which could in my opinion, add to further analysis of the past and its digital representations, just as they could help to think through the role...