Vliv a působení influencerů na generaci Y a její nákupní chování
The effect of influencers on generation Y and their impact on its shopping behavior
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171565Identifiers
Study Information System: 234964
Collections
- Kvalifikační práce [18348]
Author
Advisor
Referee
Miessler, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
1. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Influencer, influencer marketing, sociální sítě, Generace Y, nákupní chování, kvalitativní výzkumKeywords (English)
Influencer, influencer marketing, social network sites, Generation Y, shopping behavior, qualitative researchDiplomová práce pojednává o vlivu influencerů na generaci Y a její nákupní chování. Klade si za cíl pomocí kvalitativního výzkumu zjistit, jak influenceři působí na sociálních sítích na vybrané respondenty generace Y v České republice, konkrétně jak vnímají samotné influencery a jejich doporučení. Dále je zjišťováno, zda rozhodnutí uživatelů ovlivní fakt, že se jedná o placenou spolupráci a jestli mají tendenci věřit spíše klasické formě propagace nebo právě influencerům. Generace Y byla zvolena z toho důvodu, že se jedná o poslední generaci, která vyrůstala bez vlivu influencerů. Důraz byl kladen především na jejich postoje, názory a reálné zkušenosti. Celý text je členěn do tří částí. První část vytváří teoretická východiska pro téma práce na základě rešerše literatury, elektronických zdrojů a odborných článků. Druhá, metodologická, část práce se zabývá metodou sběru a analýzy dat. V práci bylo použito kvalitativního výzkumu, konkrétně polostrukturovaných rozhovorů. Celkově bylo provedeno deset rozhovorů. Analytická část práce je zaměřena na respondenty, kteří byli zvoleni na základě daných kritérií, a interpretuje jejich postoje a reálné zkušenosti. Následně jsou shrnuty a vyhodnoceny hlavní poznatky výzkumu.
This master thesis analyses the effect that online influencers have on the shopping behavior of Generation Y. Conclusions will be formed through examining qualitative research, gathered from a sample of Generation Y candidates living in the Czech Republic, in regard to how the candidates perceive influencers and their recommendations. Theories relating to the reliability of influencers, due to paid cooperation, will be studied to determine whether online users prefer classic forms of promotion. Generation Y was selected as there is evidence to suggest they are the last generation to grow up without online influencers present. The emphasis was mainly on their attitudes, opinions and real experiences. This master thesis will be divided into three areas; literature review, methodology and findings. The purpose of the literature review will be to evaluate existing theories and allow conclusions to be produced from the chosen research topic, electronic resources and professional articles were determined as reliable sources. The methodology explains the process of how the data was collected and analysed, primary research of qualitative data was collated via ten semi-structured interviews from carefully selected candidates. The findings section of this thesis will explain in detail the conclusions drawn...