Cesty vedoucí ke zvýšení všímavosti
Ways of improving mindfulness
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171564Identifiers
Study Information System: 234257
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Loneková, Katarína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
31. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
všímavost|MBCT|MBSR|FFMQ|koučováníKeywords (English)
mindfulness|MBCT|MBSR|FFMQ|coachingDiplomová práce se zabývá tématem všímavosti. V teoretické části práce jsou zmapovány nejnovější výzkumy všímavosti v pracovním (neklinickém) prostředí a způsoby, jak všímavost v lidech podporovat a rozvíjet. Zmíněny jsou standardizované a nestandardizované cesty zvyšování všímavosti. Výzkumná část se skládá z několika dílčích výzkumů. První, kvalitativní výzkum zkoumá, jak lidé chápou pojem všímavost a jak si myslí, že ji lze zvyšovat. Kvalitativní výzkum byl realizován formou dotazníku (N = 54). Z výsledku analýzy vyplývá, že to, jak lidé chápou pojem všímavosti, není příliš vzdáleno odborné definici tohoto pojmu, ovšem primárně lidé pod tímto termínem rozumí všímavost k prostředí, méně všímavost k sobě samému. Druhý, kvantitativní výzkumný projekt zahrnuje adaptaci dotazníku Five Facet Mindfulness Questionnaire do češtiny a jeho novou standardizaci, která byla realizována porovnávanými paralelními překlady i následným zpětným překladem kontrolovaným autorkou dotazníku Ruth Baer. Standardizace byla provedena na kvótně reprezentativním vzorku populace (N = 240). Normy byly vytvořeny jak pro celkový skór všímavosti, tak pro jednotlivé škály dotazníku. Reliabilitu nové české verze jsme měřili metodou konzistence. Reliability jednotlivých škál se pohybují v rozmezí od 0.71 do 0.9. Celková reliabilita...
The thesis deals with the topic of mindfulness. In the theoretical part of the thesis, the latest research on mindfulness in work (non-clinical) environments and ways to promote and develop mindfulness in people are reviewed. Standardized and non- standardized ways of increasing mindfulness are mentioned. The research section consists of several sub-researches. The first, qualitative research explores how people understand the concept of mindfulness and how they think it can be increased. The qualitative research was conducted in the form of a questionnaire (N = 54). The results of the analysis show that how people understand the concept of mindfulness is not too far from the professional definition of the term, but primarily people understand the term as mindfulness of the environment, less mindfulness of the self. The second, quantitative research project involves the adaptation of the Five Facet Mindfulness Questionnaire into Czech and its new standardization, which was carried out by comparing parallel translations and subsequent back-translation checked by the author of the questionnaire, Ruth Baer. The standardization was performed on a quota representative sample of the population (N = 240). Norms were created for both the overall mindfulness score and for the individual scales of the...