Politická komunikace na sociálních médiích v době Covid-19
Political communication on social media within the Covid-19 pandemic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171267Identifiers
Study Information System: 235016
Collections
- Kvalifikační práce [14624]
Author
Advisor
Referee
Konrádová, Marcela
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Covid-19, koronavirus, pandemie, Twitter, politická komunikace, sociální média, česká politikaKeywords (English)
Covid-19, coronavirus, pandemic, Twitter, political communication, social media, czech politicsBakalářská práce se věnuje tématu politické komunikace na sociální síti Twitter během prvního roku pandemie onemocnění koronaviru SARS-CoV-2, konkrétně v rozmezí 1.2.2020 - 31.1.2021. Práce se zaměřuje na vybrané aktéry české politické scény, a to konkrétně vybrané vládní osoby a opoziční politické strany. Politická komunikace vybraných aktérů je analyzována pomocí kvantitativní obsahové analýzy. V rámci analýzy bylo vytvořeno několik výzkumných otázek s cílem determinovat zvolenou strategii každého z vybraných aktérů. Samotná analýza se zaměřuje především na měření počtu výskytu slov souvisejících s pandemií, využití tzv. hashtagů a faktor oblíbenosti příspěvků na sociální síti Twitter. Jednotkou analýzy je každý příspěvek publikovaných vybraným aktérem v určené časové periodě. Autor v průběhu práce interpretuje význam prezentovaných výsledků a v závěru je uvádí do kontextu vytvořených výzkumných otázek a hypotéz. Zároveň přidává i další možný vývoj výzkumu tohoto tématu.
The thesis is focused on the topic of political communication on the social media site Twitter during the first year of SARS-CoV-2 pandemic, specifically between 1.2.2020 - 31.1.2021. The main focus is on a few selected political actors from the Czech political establishment, specifically government officials and opposition political parties. Political communication of those selected actors was analysed using quantitative content analysis. As a part of this analysis, the author created multiple research questions to determine communication strategy of each selected actor. The analysis itself focused mainly on the frequency of occurrence of words related to pandemic, use of hashtags, and popularity factor within Twitter's network of users. As a unit of analysis was chosen each post published by the selected actor within the selected time frame. The author provided interpretation of each result throughout the thesis and also connects those results with created research questions in the thesis summary. The thesis ends with further ideas show to continue this research in the future.