Změny v přístupu k výuce u učitelů v době pandemie COVID-19
Changes in teachers' attitude towards the education process during the COVID-19 pandemic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171193Identifiers
Study Information System: 234246
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Presslerová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Osobnost, profesní rozvoj, motivace, psychohygiena, syndrom vyhoření, pandemie COVID-19, distanční výukaKeywords (English)
Personality, professional growth, motivation, mental hygiene, burn-out syndrome, COVID-19 pandemic, distance educationnaší práci se zaměřujeme na období celosvětové pandemie COVID jejích počátcích, konkrétně na jaře a na podzim roku 2020. Věnujeme především českého školství. ní úzce související distanční výuka ve školách ovlivnily přístup pedagogů ke vzdělávání a také jejich duševní zdraví. teoretické části práce se pokoušíme vymezit základní pojmy, jako je osobnost učitele, profesní rozvoj, motivace, stres, syndrom vyhoření, psychohygiena. Věnujeme se pochopitelně i vysvětlení toho, co to vlastně je distanční výuka. Praktická část pak byla realizována skrze polostrukturované rozhovory vedené s učiteli teoretických předmětů na středních odborných školách, kteří byli do celého vzdělávacího procesu zapojeni právě v době, kdy výuka musela být kvůli špatnému vývoji pandemie vedena Jako nejpalčivější se nám jevily otázky nedostatečné technické připravenosti pedagogů tím související malé sebevědomí při práci s technikou, ale i záležitosti mizivé podpory ze strany vedení škol, ať už při proškolování v užívání on line nástrojů, tak při nutnosti péče o duševní zdraví žáků, zaměstnanců škol i rodičů.
Our work is focused on the period of the global COVID-19 pandemic at its beginning, specifically in the spring and autumn of 2020. It particularly features the area of Czech educational system. We aim to reflect how the pandemic and the closely related distance education in schools affected teachers' attitude towards the education process and also their mental health. In the theoretical part we aspire to define basic terms, such as the teacher's personality, professional growth, motivation, stress, burn-out syndrome and mental hygiene. In addition, we offer an explanation of the process of distance education. The empirical part was realized via semi-structured interviews with teachers of theoretical subjects on vocational schools who were involved in the educational process during the time when it was forced to be led online. The most troublesome issues were the following: the teachers' inadequate technical skills and low self-confidence related to those, but also the minimal support from the schools' management regarding both the training in usage of on-line tools and the need of care of students', school employees' and parents' mental health. KEYWORDS personality, professional growth, motivation, mental hygiene, burn-out syndrome, COVID-19 pandemic, distance education