OBRAZY A VIZE V ORCHESTRÁLNÍM DÍLE SVATOPLUKA HAVELKY
magery and Visions in the Orchestral Works of Svatopluk Havelka
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170935Identifiers
Study Information System: 169946
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Bartoň, Hanuš
Gabrielová, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
26. 11. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Svatopluk Havelka|hudební skladba|kompoziční stylKeywords (English)
Svatopluk Havelka|composition|composition personal styleTato disertační práce pojednává o Havelkových orchestrálních skladbách ve spojení s výtvarným uměním a vizuálním světem a také postojem skladatele vůči okolnímu světu. Pomocí vlastních analýz, historických studií i pramenů bádám nad průniky jednotlivých složek směrem do Havelkova kompozičního rukopisu. Havelkovo dílo můžeme orientačně rozdělit do tří tvůrčích období. V prvním období (přibližně do roku 1963) vychází Havelkův kompoziční jazyk z tradice evropské hudby 20. století. Mimo raných skladeb Havelka komponuje I. symfonii a dále kantátu Chvála světla, ve které se odráží jeho pozitivní vztah komunistickému myšlení. Ve druhém tvůrčím období (přibližně od roku 1964 do roku 1975) se Havelka věnuje kratším orchestrálním skladbám a pracuje s inspiračními zdroji odkazujícími k vizuálnímu umění, obrazům i vizím. Ve skladbách jako např. Pěna, Pocta Hieronymu Boschovi či Hudební obraz o Che Guevarovi si zkouší práci s technikami tzv. Nové hudby a profiluje svůj kompoziční styl. Poslední období Havelkovy tvorby je spjato s duchovní tvorbou a reflektuje skladatelův vztah ke křesťanské víře. Vzhledem k tomu, že je Havelkova tvorba pevně spjatá s jeho osobním přesvědčením a vztahem k výtvarnému umění, prochází tato disertační práce ve spojení s těmito prvky celé Havelkovo orchestrální dílo. Klíčová slova:...
The aim of this paper is to explore the role of the visual arts and a composer's views in his orchestral compositions. It also examines the composer's attitude to the contemporary world. Based on my own analysis, as well as other published studies and reviews, the paper describes the elements of Havelka's music and reflections of visual and literary sources in his orchestral compositions. We can divide Havelka's orchestral work into three periods. Havelka's personal compositional style was based on the tradition of modern European music of the 20th century during his first period. At this time, Havelka composed his First Symphony and cantata Praise of Light, which manifests the composer's relationship to Communism. In the second creative period (1964-1975), Havelka composed mainly short orchestral compositions, such as Foam, Che Guevara, Hommage á Hieronymus Bosch and Pyrrhos. During this period Havelka's sources of inspiration refer to visual art, paintings and personal visions. The last period of Havelka's work is connected with spiritual work and reflects the composer's relationship to the Christian faith. Due to the fact that Havelka's work is firmly connected with his personal convictions and his relationship to the visual arts, this paper goes through Havelka's entire orchestral work in...