Srovnání pěti základních typů her nó
Comparison of five principle types of the Noh plays
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/17086Identifiers
Study Information System: 28066
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Tirala, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Japanese Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
9. 9. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská diplomová práce Srovnání pěti základních typů her nó sleduje tradiční klasifikaci japonských her nó do pěti typů podle postavy, jakou představuje hlavní herec šite. Podle tohoto rozdělení analyzuje pět her ke každému typu: Curukame (Jeřáb a želva), Acumori, Hagoromo (Nebeské roucho), Seimaru a Funa Benkei (Benkei na lodi). K analýze je přistupováno spíše z pohledu performativního umění než z hlediska lingvistického, hlavním kritériem je dramatické rozvití hry podle systému džo-ha-kjú, k němuž přispívá charakteristika hlavní postavy. Autorka vychází z japonských originálních libret jókjoku, překladů scénářů do evropských jazyků i videoukázek divadelních představení.
The bachelor thesis Comparison of the Five Principle Types of the Noh Plays deals with the traditional classification of Japanese plays No according to the characteristic role the main actor shite performs. Following this classification it proceeds to the analysis of five plays: Tsurukame (Crane and Tortoise), Atsumori, Hagoromo (The Feather Mantle), Semimaru and Funa Benkei (Benkei on the Boat). The author's approach is based more on performance art theories than linguistics, the main criterion being the dramatic development of each play according to jo-ha-kyu system, considering characterization of the role during the play. The thesis is based on Japanese librettos yokyoku, script translations in to main European languages and video s of theatre performances.