Sportovci jako hrdinové - konstrukce a vývoj obrazu českých olympijských medailistů
Athletes and Heroes - construction and evolution of Czech olympic medalist image
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/170520Identifikátory
SIS: 67869
Katalog UK: 990010989030106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirák, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
2. 2. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Sport, sémiotika, hrdinové, olympiáda, vítěz, obraz, identita, národ, stereotyp, mýtusKlíčová slova (anglicky)
Sport, semiotics, heroes, olympics, winner, image, identity, nation, xxx, mythDiplomová práce " Sportovci jako hrdinové - konstrukce a vývoj obrazu českých olympijských medailistů" se zabývám způsobem, jakým je v mediálních obsazích konstruován obraz olympijského vítěze a jeho následná transformace do mýtu národního hrdiny. K tomuto tématu text přistupuje z pohledu sémiotické analýzy. Seznamuje se základními koncepty sémiotiky a mediálních studií jako jsou vizuální komunikace, znak, kód, mýtus, sociální konstrukce reality, reprezentace a stereotyp. Tyto koncepty jsou pak v analytické části textu použity jako výchozí nástroje pro analýzu fotografií (jejich popisků) a titulků v denním tisku. Text na příkladu šesti olympioniků, v rozmezí let 1998 - 2008, ukazuje jak české deníky s obrazy hrdinů pracovaly a tvořily jednotlivé příběhy a základní archetypy. Ve své první části nabízí základní teoretický rámec sloužící k pochopení obrazu hrdiny jako sociálního konstruktu. Sportovec svým vítězství získává novou, mediálně konstruovanou, identitu. V druhé části se text pokouší analyzovat mediální obsahy, které pracují s obrazy sportovců bezprostředně po jejich olympijském vítězství. Dochází ke zjištění, že média mají tendenci tvořit příběhy vítězství, které jsou genderově nevyrovnané a stereotypní. Text nám dále nabízí jednotlivé obrazy, jejich nosné znaky a vzájemné porovnání, které...
The diploma thesis "Athletes as heroes - construction and evolution of Czech olympic medalist image" deals with media construction of olympic Winter image and its following trasformation into national hero myth. It approaches the topic from the perspective of semiotic analysis. It informs about the key concepts of semiotics and media studies like visual communication, sign, code, myth, social construction of reality, representation and stereotype. These concepts are consequently used as tools for the analysis of photos (thein legends) and headlines in daily press. The text shows on the case of six olympic winners (between years 1998 - 2008) how Czech daily press dealt and built individual stories a basic archetypes. In its first part it offers basic theoretical frame serving to understand the hero image as the social construct. Athlete with his win attracts new - medial constructed - identity. In the second part text tries to analyse media contents that deal with athetes images immediate after their olympic victory. It arrives to following conclusions: media have a tendency to produce the stories od victory, that are gender unequal and stereotyped. And finally, text show us individual images, their basic signs and confrontation, that signifies very similar narrative pracices and zero progress in time.
