Role speciálního pedagoga v rodině dítěte s postižením v raném věku
Role of special educator in the family of a child with disabilities at an early age
bachelor thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1684Identifiers
Study Information System: 186969
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
speciální pedagogika, speciální pedagog, postiţení, raný věk, novorozenec, rizikový novorozenec, kojenec, batole, raná péčeKeywords (English)
special education, special education teacher, disability, early age, newborn, risk newborn, infant, toddler, early careV bakalářské práci na téma Role speciálního pedagoga v rodině dítěte s postižením v raném věku se zabývám problematikou rané péče. Právě prostřednictvím rané péče se totiž speciální pedagog dostává do přímého kontaktu s rodinou dítěte s postižením v raném věku a hraje tak podstatnou roli v životě takové rodiny. V práci nastiňuji normální vývoj dítěte v raném věku, zabývám se situací v rodině, v níž se narodí dítě s postižením. Objasňuji pojem raná péče a vše, co tato služba obnáší. Dále pak mapuji situaci ve službách rané péče v regionu Kladensko, především služby dvou hlavních poskytovatelů rané péče v tomto regionu, a to Kolpingova rodina Smečno a Středisko pomoci ohroženým dětem Rosa Kladno. Praktická část práce je založena na metodě kvalitativního výzkumu, a to formou rozhovoru s maminkami dětí s postižením využívajícími služby uvedených zařízení a formou rozhovoru s pracovnicemi poskytujícími tyto služby. Cílem mé práce je zjistit, jaká je situace v poskytování rané péče na Kladensku, jaká jsou její specifika, přínosy, výhody a nevýhody.
In the thesis on the role of special educator in the family of a child with a disability at an early age to deal with the issue of early care. Now through early care are special educator comes into direct contact with the family of a child with a disability at an early age and plays an essential role in the life of a family. The work outlines the normal development of a child at an early age, I deal with family situations in which a child is born with a disability. I clarify the concept of early care and all of what this entails. Then monitors the situation in early care services in the region Kladno, primarily services the two main providers of early intervention in this region, Kolping Family Center Smečno and help vulnerable children Rosa Kladno. The practical part is based on qualitative research methods in the form of an interview with mothers of children with disabilities using the services and facilities listed through dialogues with employees providing these services. The aim of my work is to find out what the situation is in providing early care Kladno, what are its specifics, benefits, advantages, disadvantages.