Rozvoj zaměstnanců metodou koučování se zohledněním problematiky kvality
Application of the coaching method in the field of employee development considering the factor of quality
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16355Identifiers
Study Information System: 24792
Collections
- Kvalifikační práce [23741]
Author
Advisor
Referee
Jarošová, Helena
Tureckiová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
12. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Žijeme v době charakterizované změnou. Změnou, která je hybatelem nejen světa okolo nás, ale i nás samých. Dopadá intenzivně i na fungování a běh organizací, oblast vzdělávání a rozvoje zaměstnanců nevyjímaje. Aby byly organizace životaschopné a udržely se v sílícím konkurenčním prostředí trhu, musí na tyto změny adekvátně reagovat. Otázku, jak se jim to daří, co nového to do oblasti řízení lidských zdrojů a především vzdělávání a rozvoje přináší, jaké potřeby a nové situace to vyvolává a jak jsou organizace schopné na všechny popsané výzvy reagovat, jsem si kladla na začátku i v průběhu psaní předkládané disertační práce. Mým cílem je představit koučování jako jednu z cest rozvoje a nabídnout ucelený pohled na tuto metodu a její zařazení v rámci vzdělávání a rozvoje v organizacích. To mi umožňuje spojit nejen teoretický zájem, ale provázat ho s poznatky z vlastní praxe v této oblasti, současně představit konkrétní příklady nastavení koučování v organizacích v České republice, prozkoumat kvalitu a úspěšnost aplikace koučování a zhodnotit aktuální stav dle definovaných kritérií. Vzhledem k zasazení tématu do kontextu organizací jsem využila hledisko kvality, které se v různých souvislostech a své šíři prolíná zpracováním předkládané práce. Je aplikováno jak na oblast vzdělávání, tak na problematiku...
The period we live in is characterized by change. Not only does this change affect the world around us, but also our very selves. It also has impact on functioning and general run of organizations including the field of employee education and development. It is necessary for organizations to be viable and able to withstand growing competition in the market environment to adequately react to these changes. At the beginning, but also in the course of writing of the presented doctoral thesis, I asked myself a question, how the organizations are able to cope with the mentioned problems, what innovations does this process bring to the field of human resources and more importantly education and development management, what needs and new situations does it bring about and how are the organizations able to react to all the described challenges. My goal is to introduce coaching as one of the ways of development and to offer self-contained view on this method and its implementation in the framework of education and development in organizations. This allows me to link together theoretical concern with my own practical experience in this field and at the same time to introduce concrete examples of coaching adjustment in organizations in the Czech Republic, to explore quality and the rate of success of coaching use and...