Interkulturní výchova a vzdělávání v cizojazyčném vyučování
Intercultural education in foreign language teaching
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16349Identifikátory
SIS: 24497
Katalog UK: 990009985550106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Píšová, Michaela
Vališová, Alena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
3. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Dizertační práce Interkulturní výchova a vzdělávání v cizojazyčném vyučování řeší specifika interkulturní výchovy a vzdělávání (IKVV) ve vyučovacím předmětu cizí jazyk. Široce pojatá problematika je členěna do pěti kapitol. První kapitola se zabývá pojetím komunikace s ohledem na cizojazyčné vyučování, zahrnuje specifika interkulturní komunikace a interkulturní komunikační situace. Osvětluje příčiny vzniku kulturního a jazykového šoku a poukazuje na možnosti jejich vyústění v interkulturní konflikt. Kapitola druhá vymezuje cíle interkulturní výchovy a vzdělávání a řeší problematiku získávání interkulturní kompetence jako hlavního cíle cizojazyčného vyučování v intencích interkulturního přístupu. Třetí kapitola ukazuje propojenost globální a interkulturní výchovy, a to v cílech a východiscích. Kapitola čtvrtá popisuje metody interkulturní výchovy a vzdělávání v cizojazyčném vyučování s ohledem na získávání interkulturní kompetence při prohlubování komunikativní jazykové kompetence. Závěrečná část je věnována problematice evaluace interkulturní kompetence. Zmiňuje některá kritéria hodnocení a řeší těžkosti evaluace v jejich jednotlivých rovinách. Praktickým výstupem dizertační práce je příručka interkulturní výchovy a vzdělávání pro učitele anglického jazyka Handbook of Intercultural Education in English...
Dissertation thesis Intercultural Education in Foreign Language Teaching deals with the specificity of intercultural education in foreign language teaching. Wide conceived problems are structured into five theoretical chapters. The first part presents the term of communication in foreign language teaching, explains the specificity of intercultural communication and intercultural communicative situation. It deals with the reasons of cultural and language shock and their possible outfall into intercultural conflict. The second part defines the objectives of intercultural communication and ways of obtaining intercultural competence as the main goal of foreign language teaching in the intercultural aspect. Next part shows the common links of the objectives and resources of global and intercultural education. The fourth part describes the methods of intercultural education in foreign language teaching in the process of obtaining intercultural competence when developing communicative language competence. The last part deals with the problems of evaluation and attestation of intercultural competence, tackles about the criteria and mentions the evaluation troubles in the fields of skills, attitudes and mainly awareness of intercultural competence. The practical output Handbook of Intercultural Education in English...
