Studie a edice k dějinám české hudby 15. a 16. století
The studies and editions to the history of music in Bohemia in 15th and 16th centuries
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16327Identifiers
Study Information System: 108217
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Havlík, Jaromír
Daněk, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
17. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Disertační práce je věnována vybraným otázkám dějin české hudby 15. a 16. století. Jednotlivé části disertace vyšly nebo jsou připraveny k vydání jako samostatné studie nebo jako úvody k edicím. Celkovým záměrem práce je vysvětlit některé důležité jevy spjaté s českou hudební kulturou pozdního středověku a renesance. Použité metody odpovídají konkrétním tématům jednotlivých částí. K obsahu edic se vztahují popisy pramenů za pomoci pramenné kritiky, analýzy hudebních skladeb, řešení otázek vztahu hudby a slova, hudby a liturgie, skladebné techniky, modality. V samostatných studiích se řeší obecnější otázky jako problém tradování středověkého vícehlasu v 15. a 16. století, vztahy celých skupin pramenů a jejich uživatelů, institucionální zabezpečení hudebního provozu nebo vztah konfesijního vývoje Českého království a specifik hudebního života a hudební tvorby.
This dissertation focuses on several questions of the music history in Bohemia in the 15th and 16th centuries. Parts of the dissertation were published (or are to be published) as individual articles or prefaces to music editions. The general aim of the thesis is to explain various important phenomena connected with the Czech music culture of the late medieval era and the Renaissance. The methods applied within the individual chapters correspond with their specific topics. The content of the music editions is connected with descriptions of sources based on source critics, with problems of music analysis, relations of music and lyrics, music and liturgy, composition techniques, modality. The individual essays deal with more general questions such as surviving structures of medieval polyphony in the 15th and 16th centuries, relations of whole groups of sources and their users, institutional background of musicmaking, and the relation of the specific confessional development of the Bohemian Kingdom with the particularities of local musical life and production.