Studie a edice k dějinám české hudby 15. a 16. století
The studies and editions to the history of music in Bohemia in 15th and 16th centuries
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16327Identifikátory
SIS: 108217
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlík, Jaromír
Daněk, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
17. 6. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Disertační práce je věnována vybraným otázkám dějin české hudby 15. a 16. století. Jednotlivé části disertace vyšly nebo jsou připraveny k vydání jako samostatné studie nebo jako úvody k edicím. Celkovým záměrem práce je vysvětlit některé důležité jevy spjaté s českou hudební kulturou pozdního středověku a renesance. Použité metody odpovídají konkrétním tématům jednotlivých částí. K obsahu edic se vztahují popisy pramenů za pomoci pramenné kritiky, analýzy hudebních skladeb, řešení otázek vztahu hudby a slova, hudby a liturgie, skladebné techniky, modality. V samostatných studiích se řeší obecnější otázky jako problém tradování středověkého vícehlasu v 15. a 16. století, vztahy celých skupin pramenů a jejich uživatelů, institucionální zabezpečení hudebního provozu nebo vztah konfesijního vývoje Českého království a specifik hudebního života a hudební tvorby.
This dissertation focuses on several questions of the music history in Bohemia in the 15th and 16th centuries. Parts of the dissertation were published (or are to be published) as individual articles or prefaces to music editions. The general aim of the thesis is to explain various important phenomena connected with the Czech music culture of the late medieval era and the Renaissance. The methods applied within the individual chapters correspond with their specific topics. The content of the music editions is connected with descriptions of sources based on source critics, with problems of music analysis, relations of music and lyrics, music and liturgy, composition techniques, modality. The individual essays deal with more general questions such as surviving structures of medieval polyphony in the 15th and 16th centuries, relations of whole groups of sources and their users, institutional background of musicmaking, and the relation of the specific confessional development of the Bohemian Kingdom with the particularities of local musical life and production.