Neviditelný nacionalismus aneb česká reklama jako poleno
Invisible nationalism or Czech advertising to the core
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/16307Identifiers
Study Information System: 53249
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Šoltys, Otakar
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Koncept banálního nacionalismu tak, jak jej ve svých pracích představuje Michael Billig, je možné využít v různých oblastech sociálně vědních disciplin. Možnosti jeho využití se bezpochyby najdou i ve sféře mediálních studií. Rozhodla jsem se tento přístup aplikovat v rámci analýzy pěti vybraných českých reklam. Tyto reklamy mají odlišné provedení, jsou určeny různým skupinám příjemců a na první pohled se od sebe velmi liší. Já jsem si vzala za cíl najít v nich prvky banálního nacionalismu a odlišit tyto prvky od nacionalismu velkého, demonstrativního. Zajímalo mne s jakými prvky tvůrci reklam pracují, když tvoří reklamu pro domácí publikum a jakých prvků využívají, když vytváří reklamu pro publikum, jež se domácím nazvat nedá. Zaměřila jsem se nejen na ty zjevné prvky, ale i na drobné rozdíly a nuance, které často bývají velmi podstatné. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The concept of banal nationalism as Michael Billig introduces it in his works is possible to use in various areas of social science. The options of its use can be surely found even in the field of media studies. I have decided to apply this approach in analyzing five chosen Czech advertisements. These ads have various looks, they are focused on different groups of recipients and at first they differ havily from each other. My goal was to find the elements of the banal nationalism in them and separate these from the big nationalism, the demostrative one. I was interested in what elements do producers of ads use when they create an ad for a domestic audienceand what elements they use to create an ad for an audience that can hardly be called domestestic. I was focused not just on the obvious elements, but also on the petit differences and nuances which often come to be very important. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)