Prototyp hry UFO ve více hráčích
A prototype of multiplayer in UFO computer game
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15889Identifiers
Study Information System: 48636
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Sýkora, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
24. 6. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Práce se snaží prozkoumat různé možnosti implementace hry více hráčů v taktické hře zachovávající základní principy her typu UFO. Hry typu UFO jsou komplexní taktické hry s velkou škálou možností jak hru hrát. Ve hře pro jednoho hráč často přemýšlí a plánuje jak dál. Během toho má hru zastavenou. To by ovšem kazilo hru ostatním hráčům. Proto vznikla tato práce, aby navrhla kompromisní řešení pro hru více hráčů. První ze dvou stěžejních častí je softwarový prototyp, řešící technické problémy síťové hry a to zejména její synchronizace. Druhou častí práce je pak koncepční řešení různých způsobů toku času, resp. jeho zastavování. Koncepty jsou navrženy za účelem udržení hratelnosti a zábavnosti s ohledem k možnosti nad hrou přemýšlet. Všechny koncepty jsou v programu implementovány parametrizovatelně. Umožňují tak prozkoumat celý jejich potenciál.
This work is trying to explore different possibilities of implementation multiplayer in tactical UFO-like games. UFO-like games are complex tactical games with many possibilities how to play. In singleplayer game the player often think and plan what to do next. During this thinking the game is paused. But this could spoil the game for other players in multiplayer. That's the reason why this work comes to being, to suggest compromise solution for multiplayer. The first part is software prototype, giving us solution of technical problems especially synchronization. The second part of this work is about solving timeflow scenarios. All scenarios are designed to keep fun and space for thinking. All scenarios are implemented programmable to explore the whole potential.