Bilingvní vzdělávání v českých mateřských školách
Bilingual education in Czech Nursery Schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157400Identifiers
Study Information System: 230472
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Vallin, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
metoda CLIL, předškolní vzdělávání, bilingvní vzdělávání, mateřská škola, raná vícejazyčnostKeywords (English)
CLIL method, pre-primary education, bilingual education, kindergarten, early multilingualismBakalářská práce představuje problematiku bilingvismu a rané vícejazyčnosti. Cílem je prozkoumání raného osvojování druhého jazyka s pohledem na implementaci výukových metod a strategií metody CLIL (Content and Language Integrated Learning) v kontextu předškolní výchovy a vzdělávání. Teoretická část se zaměřuje na jazykový vývoj dětí v předškolním věku a otevírá otázku souvisejících problematik, jež vychází ze záměrně získaného, sukcesivního bilingvismu. Rovněž poskytuje důležité informace týkající se metody CLIL, jejích základních principů, možností implementace do předškolního vzdělávání a také výukových metod a strategií podporující ranou vícejazyčnost. Empirická část přináší výsledky výzkumného šetření zkoumajícího bilingvní vzdělávání a výuku anglického jazyka v pražských mateřských školách. Data byla získána prostřednictvím analýzy informačních dokumentů, dotazníku a polostrukturovaných rozhovorů. Výzkum zkoumal nejen podobu jazykového vzdělávání, ale také využití metod a strategií metody CLIL a dále podmínky důležité k úspěšné realizaci rané výuky anglického jazyka formulované oslovenými respondentkami. K základním zjištěním patří, že nejčastější forma rané výuky anglického jazyka v pražských mateřských školách jsou zájmové kroužky. Metoda CLIL je v současné době realizována pouze ve dvou...
The main focus of this bachelor thesis is to present the issue of bilingualism and early multilingualism. The aim is to examine early second language acquisition whilst implementing teaching methods and strategies of the CLIL (Content and Language Integrated Learning) method into pre-primary education. The theoretical part focuses on language development of preschool children and related issues, which are based on intentionally acquired successive bilingualism. It also provides important information on the CLIL method, the basic principles and implementation into pre-primary education, as well as teaching methods and strategies to support early multilingualism. The empirical part presents results of the research survey examining bilingual education and teaching English in pre-primary education in Prague. The data was gained from an analysis of informative documents a questionnaire survey and semi-structured interviews. Not only had the research examined the form of early second language education in Prague, but also the use of methods and strategies based on the CLIL method and the conditions important for successful early second language teaching and learning formulated by the respondents. The basic findings include that the most common form of teaching English in pre-primary classes in Prague are...