Osvojování jmenných kategorií dítětem
Acquisition of Nominal Categories by the Child
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157381Identifiers
Study Information System: 225645
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
osvojování češtiny, jmenné kategorie, morfologie, vývojová psycholingvistika, dětská řečKeywords (English)
acquisition of Czech, nominal categories, morphology, developmental psycholinguistics, child languageTato bakalářská práce se zabývá osvojováním jazyka dítětem a představuje rovněž dílčí výzkum v této oblasti. První část práce popisuje teoretické a historické pozadí poznatků o této oblasti a popisuje různé koncepce a faktory, které ovlivňují nebo determinují osvojování dětské řeči. Uvádí přehled ontogenetického vývoje řeči a rovněž všechny navazující fáze při jejím osvojování. Zmiňuje současné přístupy, které jsou stále více komplexní a sleduje výsledky předchozích výzkumů v českém a slovenském prostředí. Zmiňuje rovněž důležitost předškolního vzdělávání, které se, mimo jiné, soustřeďuje i na získávání (klíčových) komunikačních kompetencí. Druhá část práce je založena na vlastním výzkumu. Zaměřuje se na proces osvojování gramatických kategorií podstatných jmen u česky hovořícího dítěte. Popisuje řečovou produkci dítěte ve věku 2.9 až 3.2 let. Obsahuje detailní popis metodologie a pořízení dat, a to při sledování, při dialogu dítěte s jeho matkou. Výzkum tedy pracuje s autenticky pořízeným materiálem řeči během dialogu a uvádí detailní kvantitativní analýzu monitorující postupné osvojování gramatických kategorií podstatných jmen (čísla, rodu a sedmi pádů) v řečové produkci dítěte ve sledovaném období. Pokouší se zjistit posloupnosti v osvojování gramatických kategorií a další možné trendy v jejich...
This (bachelor's) thesis deals with the subject of child language acquisition and also presents own partial research in this area. The first part describes the theoretical and historical background of findings about this issue and describes the various conceptions and factors that influence or determine the acquisition of child speech. It introduces the ontogenetic developement of speech and also all the consequential phases of the child speech aquisition. It mentions contemporary approaches that are more and more complex and it follows the results of previous researches in the Czech and Slovak environment. It also mentions the importance of pre-school education which is focused on the acquisition of the (key) communication competencies. The second part of this study is based on the research. This research is focused on the process of acquisition of noun grammatical categories by a particular Czech speaking child. It describes an oral production of the child between the ages of 2.9 to 3.2. It includes a detailed description of the methodology and data obtaining within observation of the dialogue between the child and his mother. The research operates with the authentic material (authentic audio recordings of the dialogues) and provides detailed quantitative analysis which monitores gradual...