Show simple item record

Acquisition of Nominal Categories by the Child
dc.contributor.advisorChejnová, Pavla
dc.creatorMikulcová, Kateřina
dc.date.accessioned2022-04-07T10:17:53Z
dc.date.available2022-04-07T10:17:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/157381
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá osvojováním jazyka dítětem a představuje rovněž dílčí výzkum v této oblasti. První část práce popisuje teoretické a historické pozadí poznatků o této oblasti a popisuje různé koncepce a faktory, které ovlivňují nebo determinují osvojování dětské řeči. Uvádí přehled ontogenetického vývoje řeči a rovněž všechny navazující fáze při jejím osvojování. Zmiňuje současné přístupy, které jsou stále více komplexní a sleduje výsledky předchozích výzkumů v českém a slovenském prostředí. Zmiňuje rovněž důležitost předškolního vzdělávání, které se, mimo jiné, soustřeďuje i na získávání (klíčových) komunikačních kompetencí. Druhá část práce je založena na vlastním výzkumu. Zaměřuje se na proces osvojování gramatických kategorií podstatných jmen u česky hovořícího dítěte. Popisuje řečovou produkci dítěte ve věku 2.9 až 3.2 let. Obsahuje detailní popis metodologie a pořízení dat, a to při sledování, při dialogu dítěte s jeho matkou. Výzkum tedy pracuje s autenticky pořízeným materiálem řeči během dialogu a uvádí detailní kvantitativní analýzu monitorující postupné osvojování gramatických kategorií podstatných jmen (čísla, rodu a sedmi pádů) v řečové produkci dítěte ve sledovaném období. Pokouší se zjistit posloupnosti v osvojování gramatických kategorií a další možné trendy v jejich...cs_CZ
dc.description.abstractThis (bachelor's) thesis deals with the subject of child language acquisition and also presents own partial research in this area. The first part describes the theoretical and historical background of findings about this issue and describes the various conceptions and factors that influence or determine the acquisition of child speech. It introduces the ontogenetic developement of speech and also all the consequential phases of the child speech aquisition. It mentions contemporary approaches that are more and more complex and it follows the results of previous researches in the Czech and Slovak environment. It also mentions the importance of pre-school education which is focused on the acquisition of the (key) communication competencies. The second part of this study is based on the research. This research is focused on the process of acquisition of noun grammatical categories by a particular Czech speaking child. It describes an oral production of the child between the ages of 2.9 to 3.2. It includes a detailed description of the methodology and data obtaining within observation of the dialogue between the child and his mother. The research operates with the authentic material (authentic audio recordings of the dialogues) and provides detailed quantitative analysis which monitores gradual...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectacquisition of Czechen_US
dc.subjectnominal categoriesen_US
dc.subjectmorphologyen_US
dc.subjectdevelopmental psycholinguisticsen_US
dc.subjectchild languageen_US
dc.subjectosvojování češtinycs_CZ
dc.subjectjmenné kategoriecs_CZ
dc.subjectmorfologiecs_CZ
dc.subjectvývojová psycholingvistikacs_CZ
dc.subjectdětská řečcs_CZ
dc.titleOsvojování jmenných kategorií dítětemcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-05-19
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId225645
dc.title.translatedAcquisition of Nominal Categories by the Childen_US
dc.contributor.refereeHájková, Eva
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro mateřské školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Nursery Schoolsen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro mateřské školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Nursery Schoolsen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá osvojováním jazyka dítětem a představuje rovněž dílčí výzkum v této oblasti. První část práce popisuje teoretické a historické pozadí poznatků o této oblasti a popisuje různé koncepce a faktory, které ovlivňují nebo determinují osvojování dětské řeči. Uvádí přehled ontogenetického vývoje řeči a rovněž všechny navazující fáze při jejím osvojování. Zmiňuje současné přístupy, které jsou stále více komplexní a sleduje výsledky předchozích výzkumů v českém a slovenském prostředí. Zmiňuje rovněž důležitost předškolního vzdělávání, které se, mimo jiné, soustřeďuje i na získávání (klíčových) komunikačních kompetencí. Druhá část práce je založena na vlastním výzkumu. Zaměřuje se na proces osvojování gramatických kategorií podstatných jmen u česky hovořícího dítěte. Popisuje řečovou produkci dítěte ve věku 2.9 až 3.2 let. Obsahuje detailní popis metodologie a pořízení dat, a to při sledování, při dialogu dítěte s jeho matkou. Výzkum tedy pracuje s autenticky pořízeným materiálem řeči během dialogu a uvádí detailní kvantitativní analýzu monitorující postupné osvojování gramatických kategorií podstatných jmen (čísla, rodu a sedmi pádů) v řečové produkci dítěte ve sledovaném období. Pokouší se zjistit posloupnosti v osvojování gramatických kategorií a další možné trendy v jejich...cs_CZ
uk.abstract.enThis (bachelor's) thesis deals with the subject of child language acquisition and also presents own partial research in this area. The first part describes the theoretical and historical background of findings about this issue and describes the various conceptions and factors that influence or determine the acquisition of child speech. It introduces the ontogenetic developement of speech and also all the consequential phases of the child speech aquisition. It mentions contemporary approaches that are more and more complex and it follows the results of previous researches in the Czech and Slovak environment. It also mentions the importance of pre-school education which is focused on the acquisition of the (key) communication competencies. The second part of this study is based on the research. This research is focused on the process of acquisition of noun grammatical categories by a particular Czech speaking child. It describes an oral production of the child between the ages of 2.9 to 3.2. It includes a detailed description of the methodology and data obtaining within observation of the dialogue between the child and his mother. The research operates with the authentic material (authentic audio recordings of the dialogues) and provides detailed quantitative analysis which monitores gradual...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV