Dramatická výchova jako možný nástroj prevence strachu ze zvířat u dětí oředškolního věku
Drama in Education as the tool of fear prevention from animals in the Nursery School.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157378Identifiers
Study Information System: 211196
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Ferklová, Alžběta
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dramatická výchova, metody a techniky, strach, úzkost, fobie, předškolní věk, mateřská školaKeywords (English)
Dramatic education, methods and techniques of dramatic education, fear, anxiety, phobia, preschool age, kindergartenv českém jazyce Bakalářská práce se věnuje propojení dramatické výchovy s možností prevence strachu u dětí předškolního věku především prostřednictvím metody hry v roli. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy a principy dramatické výchovy, její cíle, metody a techniky v předškolním vzdělávání. Zaměřuje se na zkoumání dramatické výchovy jako možné metody prevence strachu. Praktická část bakalářské práce probíhá v tematickém bloku - "Kdopak by se bál," kde se pomocí dramatických metod a technik pracuje na zlepšení vztahu dětí ke konkrétnímu živočišnému druhu. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda může dramatická výchova pozitivně působit na strach dětí předškolního věku ze zvířat.
v anglickém jazyce My dissertation work is focused on a correlation between drama education as a possible fear prevention for preschool aged children applying a method of performance in a certain role. In the theoretical section you shall find the explanations of basic terms and the principals of drama education, its targets, methods and techniques for preschool education. It is focused on a research of drama education as a possible fear prevention method. The practical part of my dissertation work is a topic section "Who would fear?" where using drama methods and techniques as main tools we work on an improvement of child relationships with other specified animal species. The aim of my dissertation work is to discover whether drama education can influence preschool child fears and anxieties of animals.