Možnosti vyučování o období normalizace s využitím české beletrie
History Teaching about the Normalisation Era Using Czech Fiction Literature
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157276Identifiers
Study Information System: 198917
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Havlůjová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
normalizace, beletrie, historický pramen, konstruktivismusKeywords (English)
normalisation era, fiction literature, historical sources, constructivismDiplomová práce zkoumá beletrii jako historický pramen, který je možno využít při výuce dějepisu jako didaktický nástroj pro pochopení období tzv. normalizace. Práce ve své teoretické části shrnuje současnou diskuzi o normalizaci v historiografii, zabývá se vlivem kultury a paměti na naše historické vědomí, analyzuje cíle a metody současné výuky dějepisu. Především se zabývá otázkou, jak pracovat ve výuce s historickým pramenem a jak analyzovat prameny kulturní povahy, zvláště beletrii. Východiskem je zde metoda konstruktivismu a směřování k historické kompetenci. Praktická část práce popisuje průběh pěti vyučovaných hodin, v nichž jsou teoretické poznatky aplikovány v praxi. V hodinách se žáci nejdříve seznamují s širokým spektrem pramenů, následně v pramenech sami bádají, analyzují je a interpretují. Později pracují s filmovými ukázkami, archivními dokumenty a s beletrií. Teoretické poznatky a zkušenost z praxe se propojují zejména v reflexi vyučovaných činností, kterou je popis hodin doplněn.
This Master thesis examines Czech literary fiction as a historical source, which can be used as a teaching instrument for understanding the normalisation era. In its theoretical part, the thesis summarizes contemporary Czech historical discourse about the normalisation era. It analyzes the influence of culture and memory on historical consciousness, and the goals and methods of contemporary history teaching. More specifically, it investigates how primary sources can be used in teaching and how cultural historical sources-and fiction literature in particular-can be analyzed. It utilizes constructivist teaching methods with the goal of achieving historical competence. It its practical part, the thesis describes five history lessons that apply findings from the theoretical part. In the lessons, pupils first have the opportunity to explore a wide range of sources, and consequently to research, analyze and interpret them. Later, they work with film excerpts, historical documents and literary fiction. In a final section, the thesis connects the theoretical and practical findings in a reflection of the history lessons.