Show simple item record

History Teaching about the Normalisation Era Using Czech Fiction Literature
dc.contributor.advisorPinkas, Jaroslav
dc.creatorMartinovský, Jan
dc.date.accessioned2022-04-07T08:43:50Z
dc.date.available2022-04-07T08:43:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/157276
dc.description.abstractDiplomová práce zkoumá beletrii jako historický pramen, který je možno využít při výuce dějepisu jako didaktický nástroj pro pochopení období tzv. normalizace. Práce ve své teoretické části shrnuje současnou diskuzi o normalizaci v historiografii, zabývá se vlivem kultury a paměti na naše historické vědomí, analyzuje cíle a metody současné výuky dějepisu. Především se zabývá otázkou, jak pracovat ve výuce s historickým pramenem a jak analyzovat prameny kulturní povahy, zvláště beletrii. Východiskem je zde metoda konstruktivismu a směřování k historické kompetenci. Praktická část práce popisuje průběh pěti vyučovaných hodin, v nichž jsou teoretické poznatky aplikovány v praxi. V hodinách se žáci nejdříve seznamují s širokým spektrem pramenů, následně v pramenech sami bádají, analyzují je a interpretují. Později pracují s filmovými ukázkami, archivními dokumenty a s beletrií. Teoretické poznatky a zkušenost z praxe se propojují zejména v reflexi vyučovaných činností, kterou je popis hodin doplněn.cs_CZ
dc.description.abstractThis Master thesis examines Czech literary fiction as a historical source, which can be used as a teaching instrument for understanding the normalisation era. In its theoretical part, the thesis summarizes contemporary Czech historical discourse about the normalisation era. It analyzes the influence of culture and memory on historical consciousness, and the goals and methods of contemporary history teaching. More specifically, it investigates how primary sources can be used in teaching and how cultural historical sources-and fiction literature in particular-can be analyzed. It utilizes constructivist teaching methods with the goal of achieving historical competence. It its practical part, the thesis describes five history lessons that apply findings from the theoretical part. In the lessons, pupils first have the opportunity to explore a wide range of sources, and consequently to research, analyze and interpret them. Later, they work with film excerpts, historical documents and literary fiction. In a final section, the thesis connects the theoretical and practical findings in a reflection of the history lessons.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectnormalisation eraen_US
dc.subjectfiction literatureen_US
dc.subjecthistorical sourcesen_US
dc.subjectconstructivismen_US
dc.subjectnormalizacecs_CZ
dc.subjectbeletriecs_CZ
dc.subjecthistorický pramencs_CZ
dc.subjectkonstruktivismuscs_CZ
dc.titleMožnosti vyučování o období normalizace s využitím české beletriecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-01-21
dc.description.departmentKatedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId198917
dc.title.translatedHistory Teaching about the Normalisation Era Using Czech Fiction Literatureen_US
dc.contributor.refereeHavlůjová, Hana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Historyen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepiscs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Historyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce zkoumá beletrii jako historický pramen, který je možno využít při výuce dějepisu jako didaktický nástroj pro pochopení období tzv. normalizace. Práce ve své teoretické části shrnuje současnou diskuzi o normalizaci v historiografii, zabývá se vlivem kultury a paměti na naše historické vědomí, analyzuje cíle a metody současné výuky dějepisu. Především se zabývá otázkou, jak pracovat ve výuce s historickým pramenem a jak analyzovat prameny kulturní povahy, zvláště beletrii. Východiskem je zde metoda konstruktivismu a směřování k historické kompetenci. Praktická část práce popisuje průběh pěti vyučovaných hodin, v nichž jsou teoretické poznatky aplikovány v praxi. V hodinách se žáci nejdříve seznamují s širokým spektrem pramenů, následně v pramenech sami bádají, analyzují je a interpretují. Později pracují s filmovými ukázkami, archivními dokumenty a s beletrií. Teoretické poznatky a zkušenost z praxe se propojují zejména v reflexi vyučovaných činností, kterou je popis hodin doplněn.cs_CZ
uk.abstract.enThis Master thesis examines Czech literary fiction as a historical source, which can be used as a teaching instrument for understanding the normalisation era. In its theoretical part, the thesis summarizes contemporary Czech historical discourse about the normalisation era. It analyzes the influence of culture and memory on historical consciousness, and the goals and methods of contemporary history teaching. More specifically, it investigates how primary sources can be used in teaching and how cultural historical sources-and fiction literature in particular-can be analyzed. It utilizes constructivist teaching methods with the goal of achieving historical competence. It its practical part, the thesis describes five history lessons that apply findings from the theoretical part. In the lessons, pupils first have the opportunity to explore a wide range of sources, and consequently to research, analyze and interpret them. Later, they work with film excerpts, historical documents and literary fiction. In a final section, the thesis connects the theoretical and practical findings in a reflection of the history lessons.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV