Zobrazit minimální záznam

The ethical codex of the teacher
dc.contributor.advisorČerníková, Helena
dc.creatorTrčková, Květa
dc.date.accessioned2017-04-10T13:12:10Z
dc.date.available2017-04-10T13:12:10Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/15510
dc.description.abstractThe thesis deals with the problems of ethics. After a general introduction the contents focuses on professional ethics and ethical codices in particular. At first it maps the usage of ethical codices as tools of personal control at a profit sector, and then it moves its attention to the non-profit sector. The main topic of the study lies in the existence, necessity and usage of ethical codices in the educational system and in the primary education in particular. In the research part the author puts forward several assumptions about the ethical codex of teachers and by critical observation tests its verity. By analyzing the obtained results, the author reaches the conclusion that there are no given ethical codices at the Czech elementary schools, although head teachers consider its existence as necessary and are conscious of its role as a potential operating tool at several areas. Although the research shows that the head teachers know where to look for the information in the field of professional ethics, at the last part of the thesis the author offers several resources helpful for the creation of ethical codices. The work may serve as an initial point for subsequent steps of implementing ethical codices of teachers at elementary schools.en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá problematikou etiky. Po obecném úvodu se její obsah zaměřuje na profesní etiku, konkrétně na etické kodexy. Nejprve mapuje využívání etických kodexů jako nástroje personálního řízení v ziskovém sektoru, pak se přesunuje pozornost do neziskového sektoru. Hlavním tématem práce je existence, potřebnost a využití etických kodexů ve školství, konkrétně v oblasti základního školství. Ve výzkumné části autorka předkládá několik předpokladů o etickém kodexu učitelů a výzkumným šetřením ověřuje jejich pravdivost. Analýzou získaných dat dochází závěrům, že na českých základních školách nejsou stanoveny etické normy, přestože jejich existenci ředitelé považují za potřebnou, uvědomují si i jejich úlohu jako možného nástroje řízení v některých oblastech. Přestože se výzkumem prokázalo, že ředitelé vědí, kde hledat informace z oblasti profesní etiky, v závěru práce autorka nabízí zdroje pro vytváření etických kodexů. Práce může posloužit jako výchozí bod pro další kroky v zavádění etických kodexů učitelů do základních škol.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleEtický kodex učitelecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-05-21
dc.description.departmentCentrum školského managementucs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId59465
dc.title.translatedThe ethical codex of the teacheren_US
dc.contributor.refereeSvětlíková, Božena
dc.identifier.aleph001229447
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSchool Managementen_US
thesis.degree.disciplineŠkolský managementcs_CZ
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Centrum školského managementucs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csŠkolský managementcs_CZ
uk.degree-discipline.enSchool Managementen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá problematikou etiky. Po obecném úvodu se její obsah zaměřuje na profesní etiku, konkrétně na etické kodexy. Nejprve mapuje využívání etických kodexů jako nástroje personálního řízení v ziskovém sektoru, pak se přesunuje pozornost do neziskového sektoru. Hlavním tématem práce je existence, potřebnost a využití etických kodexů ve školství, konkrétně v oblasti základního školství. Ve výzkumné části autorka předkládá několik předpokladů o etickém kodexu učitelů a výzkumným šetřením ověřuje jejich pravdivost. Analýzou získaných dat dochází závěrům, že na českých základních školách nejsou stanoveny etické normy, přestože jejich existenci ředitelé považují za potřebnou, uvědomují si i jejich úlohu jako možného nástroje řízení v některých oblastech. Přestože se výzkumem prokázalo, že ředitelé vědí, kde hledat informace z oblasti profesní etiky, v závěru práce autorka nabízí zdroje pro vytváření etických kodexů. Práce může posloužit jako výchozí bod pro další kroky v zavádění etických kodexů učitelů do základních škol.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the problems of ethics. After a general introduction the contents focuses on professional ethics and ethical codices in particular. At first it maps the usage of ethical codices as tools of personal control at a profit sector, and then it moves its attention to the non-profit sector. The main topic of the study lies in the existence, necessity and usage of ethical codices in the educational system and in the primary education in particular. In the research part the author puts forward several assumptions about the ethical codex of teachers and by critical observation tests its verity. By analyzing the obtained results, the author reaches the conclusion that there are no given ethical codices at the Czech elementary schools, although head teachers consider its existence as necessary and are conscious of its role as a potential operating tool at several areas. Although the research shows that the head teachers know where to look for the information in the field of professional ethics, at the last part of the thesis the author offers several resources helpful for the creation of ethical codices. The work may serve as an initial point for subsequent steps of implementing ethical codices of teachers at elementary schools.en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Centrum školského managementucs_CZ
dc.identifier.lisID990012294470106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV