Možnosti sociálního rozvíjení dítěte v podmínkách mateřské školy
Possibilities of child-social development in conditions of a kindergarten
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15423Identifikátory
SIS: 58405
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťátková, Soňa
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
16. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Předmětem diplomové práce je zkoumání vlivu skupiny a vlivu pedagoga na socializaci dítěte. Pozornost je upírána na rozvíjení vztahů mezi dětmi při lacilitovaném a při autoritativním vedení. Vychází z předpokladu, že dětská skupina má specifický socializační význam, a že věkové složení skupiny dětí ovlivňuje kvalitu vztahů mezi dětmi i celkové klima třídy. Dále předpokládá, že věkově smíšená skupina přispívá sociálnímu rozvoji dítěte více než skupina věkově stejnorodá, a že napomáhá více získávání osobní samostatnosti a nabízí více příležitostí projevům osobní samostatnosti. Zaměřuje se na objasnění pojmů socializace, sociální rozvoj, sociální učení, klima třídy, věkově stejnorodá skupina, věkově smíšená skupina, facilitované vedení, autoritativní vedení. Praktickou část tvoří případová studie vybraných mateřských škol, ve kterých je podle vybraných kritérií posuzováno, jaká skupina dětí naplňuje potřeby dětí a jaké vedení více přispívá jejich osobnostnímu rozvoji. Ze získaných poznatků jsou zobecněny podmínky úspěšné socializace, podle kterých je možno socializaci a její rozvoj sledovat.
The subject of this work is reconnaissance of group and pedagogic influences to child socialization. A development of relation to children with facilited and authoritative leading is highlighted there. It results from the presumption that a child group has got express and socialistic meaning and the age contitution of the child group influences a quality of relations meaning the children and total atmosphere in a class. It supposes that varied age structure of the group is better for social development and getting a personal independence than age kindred one. It is focusing principally on the clearing of concepts like socialization, social development, social teaching, atmosphere in a class, age kindred group, varied age structure of group, facilited leading, authoritative leading are. Exemplary study of kindergarten creates a practical section. Which child group does realize wants of children and which way of leading does support to thein personál development is judged there. Conditions of the successful socialization are generalized from gainded finding. The socialization and its development is possible to trace on that of.