CLIL na 1. stupni ZŠ u žáků se SVP
CLIL with special needs pupils at primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152838Identifikátory
SIS: 192866
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Moraová, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
17. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
CLIL, obsahově a jazykově integrované vyučování, 1. stupeň ZŠ, speciální vzdělávací potřeby, žáci se specifickými poruchami učení, žáci ze sociálně znevýhodněného prostředíKlíčová slova (anglicky)
CLIL, content and language integrated teaching, primary school, special educational needs, pupils with specific learning disabilities, pupils from socially disadvantaged backgroundsDiplomová práce se zabývá výukou metodou CLIL na 1. stupni ZŠ se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně žáky s poruchami učení a žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. Práce si klade si za cíl porovnat práci běžných žáků v hodinách vyučovaných metodou CLIL s prací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, zda je pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami vhodná. Teoretická část pojednává o výuce metodou CLIL obecně se zaměřením na výuku žáků 1. stupně ZŠ a stručně charakterizuje některé speciální vzdělávací potřeby. Praktická část obsahuje přípravy na hodiny a jejich reflexe, analýzu žákovských prací a vyhodnocení dotazníku spokojenosti žáků s obsahově a jazykově integrovanou výukou. V závěru práce jsou přiloženy návrhy na úpravu vzdělávacích materiálů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci výzkumu bylo prokázáno, že výuka metodou CLIL nemá žádný negativní dopad na zkoumaný vzorek žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí, zároveň však nepotvrdil, ale ani nevyvrátil, možnost uplatnění výuky metodou CLIL u žáků se specifickými poruchami učení.
The diploma thesis deals with CLIL teaching at primary school with a focus on pupils with special educational needs, specifically pupils with learning disabilities and pupils from socially disadvantaged backgrounds. The work aims to compare the work of ordinary pupils in CLIL classes with the work of pupils with special educational needs and to find out whether it is suitable for pupils with special educational needs. The theoretical part deals with CLIL teaching in general with a focus on teaching primary school pupils and briefly characterises some special educational needs. The practical part contains preparations for lessons and their reflections, an analysis of student work and evaluation of the pupils' satisfaction with content and language integrated learning questionnaire. At the end of the thesis, proposals for the modification of educational materials for pupils with special educational needs are attached. The research showed that CLIL teaching has no negative impact on the sample of pupils from socially disadvantaged backgrounds, but at the same time did not confirm, but also refute, the possibility of applying CLIL teaching to students with specific learning disabilities.