Nuclear Shakespeare: Apocalypse and Annihilation in King Lear and Hamlet
Nukleární Shakespeare - apokalypsa a zničení v Králi Learovi a Hamletovi
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152772Identifikátory
SIS: 146643
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vienne-Guerrin, Nathalie
Nováková, Soňa
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
-
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
23. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Shakespeare|King Lear|Hamlet|apokalypsa|rétorikaKlíčová slova (anglicky)
Shakespeare|King Lear|Hamlet|apocalypse|rhetoricNukleární Shakespeare - apokalypsa a zničení v Králi Learovi a Hamletovi Dnešní výzkum Shakespearových her se soustřeďuje na jejich význam pro současnost. Feministické, marxistické a postkoloniální přístupy se zabývají globalizovanými politickými problémy; poststrukturalistické metody zkoumají vztah mezi jazykem a mocí; historismus se zaměřuje na formování modernity v Shakespearově době; presentismus se Shakespearovými dramaty zabývá ze současného pohledu a ekokritické přístupy je interpretují z hlediska tzv. antropocénu. Tato práce kombinuje aktualizovanou Derridovu "nukleární kritiku" s materialistickým feministickým přístupem při zkoumání významu Krále Leara a Hamleta ve vztahu ke dnešní heterogenní hrozbě zničení, která zahrnuje jadernou válku, genocidu a ekologickou katastrofu způsobenou změnou klimatu. Práce se zaměřuje na význam takto chápaného zničení pro umělecké a zejména literární zobrazení. Král Lear a Hamlet jsou rovněž studovány v kontextu raně novověkého apokalypticismu, který může být chápán jako předchůdce dnešních diskursů zničení. Práce ukazuje, jak přízrak zničení problematizuje tradiční realistické pojetí mimesis tím, že odhaluje složité a paradoxní vztahy mezi pravdou, významem a zobrazením. Vykladači Písma v raném novověku a renesanční bojovníci proti náboženským obrazům a...
Nuclear Shakespeare: Apocalypse and Annihilation in King Lear and Hamlet Recent scholarship on Shakespeare's plays centres around the question of their relevance for the present day. Feminist, Marxist and post-colonial analyses speak to our globalised political context; post-structuralist methods explore the relationship between language and power; historicist methods look at the construction of modernity in Shakespeare's day; presentism considers the plays from a self-consciously present-focused perspective; and the recent eco-critical approach reads Shakespeare's plays in the light of the so-called "Anthopocene." In this thesis, I use an updated method of Derridean nuclear criticism, combined with materialist feminist critique, to examine the relevance of King Lear and Hamlet to today's heterogeneous threat of annihilation (including nuclear destruction, genocide, and ecological disaster through climate change), focusing on the implications of annihilation for artistic representation - literature, in particular. I also look at King Lear and Hamlet in their context of early modern Christian apocalypticism, taking apocalypticism as a possible precursor to today's discourses of annihilation. I argue that the spectre of annihilation problematises traditional realist mimesis, revealing the complex and...
