Analýza komunikace ve výuce fyziky z pohledu transakční analýzy
Physics lesson communication analyzed by means of transactional analysis
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152515Identifiers
Study Information System: 214263
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Snětinová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Physics Directed Towards Education
Department
Department of Physics Education
Date of defense
1. 7. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
fyzikální vzdělávání|komunikace|transakční analýzaKeywords (English)
physics education|communication|transactional analysisPráce se zabývá analýzou komunikace ve výuce fyziky z pohledu transakční analýzy. Byly realizovány záznamy 8 hodin výuky fyziky, kde byla probírána témata měrná tepelná kapacita a změny skupenství. Analýza byla provedena se zaměřením na hry, zkřížené transakce, skryté transakce a další problematické komunikační situace. Rozebralo se celkem 23 konkrétních situací s tímto zaměřením. Práce bude sloužit dalším studentům učitelství a z tohoto důvodu práce obsahuje i rozsáhlejší teoretický úvod do transakční analýzy a popis základních konceptů v teoretické části, které jsou v praktické části práce využívány.
This thesis deals with the analysis of communication in physics lessons from the perspective of transactional analysis. Records of 8 hours of physics teaching were made, where the topics of specific heat capacity and changes of state were discussed. The analysis was performed focusing on games, cross-transactions, ulterior transactions and other problematic communication situations. A total of 23 specific situations with this focus were analyzed. This thesis will serve other future teacher students and for this reason the work contains a more extensive theoretical introduction to transactional analysis and a description of basic concepts in the theoretical part, which are used in the practical part of the work.