Zobrazit minimální záznam

The master of the Budnany altarpiece and context of workshop praxis at the end of the 15th century in Bohemia
dc.contributor.advisorOttová, Michaela
dc.creatorŠindlář, Ondřej
dc.date.accessioned2022-04-20T08:15:44Z
dc.date.available2022-04-20T08:15:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/152514
dc.description.abstractThe Master of the Budnany Altarpiece (in other circumstances also called Master of the Vejprnice Altarpiece) appears to be a painting workshop operating in the 1590s, probably in Prague or hypothetically in Cheb (Eger). It is a construct created by art historians on the basis of a group of surviving works that show significant stylistic similarities. It includes three torsionally preserved painted altarpieces. These are the Budňany altarpiece, the Pruhonice altarpiece and the altarpiece of the Knights of the Cross monastery. Mostly these are works of lower quality, which, according to current interpretation, illustrate the average production of Prague workshops at the end of the 15th century. Stylistically, they are strongly derived from the production of the Nuremberg Painting Centre, but also, allegedly, from the problematically defined contemporary "court" painting in Prague. The so-called "Vejprnice panel", originally the main part of another painted altarpiece, was also included in the group for a time because of its stylistic affinity, which transformed the naming of the anonymous workshop master. The author of this conception was Jaroslav Pešina, who was by far the most active on the subject, most recently in 1978, and this thesis thus partly polemics with his conclusions. The content of this thesis...en_US
dc.description.abstractMistr Budňanského oltáře (za jiných okolností pojmenován také Mistr Vejprnického oltáře), se jeví jako malířská dílna působící v 90. letech 15. st. nejspíše v Praze či hypoteticky v Chebu. Jde o konstrukt vytvořený historiky umění na základě skupiny dochovaných děl, která vykazují výrazné stylové podobnosti. Ta zahrnuje tři torzálně dochované malované oltářní retábly. Jde o Budňanský oltář, Průhonický oltář a oltář křižovnického kláštera. Převážně se jedná o díla nižší kvality, která dle dosavadní interpretace ilustrují průměrnou produkci pražských dílen na konci 15. st. Stylově jsou výrazně odvozeny od produkce norimberského malířského centra, ovšem údajně také od problematicky definovaného soudobého "dvorského" malířství v Praze. Do souboru byla také po určitou dobu řazena pro stylovou příbuznost tzv. Vejprnická deska, původně střed jiného malovaného oltáře, což proměnilo pojmenování anonymního mistra dílny. Autorem této koncepce byl Jaroslav Pešina, který se tématu věnoval zdaleka nejvíce, naposledy v roce 1978, a tato práce tak částečně polemizuje především s jeho závěry. Obsahem práce je komplexní monografické zhodnocení skupiny děl a jejich vzájemných vztahů včetně kritické revize předchozích badatelských příspěvků, což má pomoct rehabilitovat zájem o tuto pozoruhodnou, avšak opomíjenou skupinu děl....cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectMistr Budňanského oltářecs_CZ
dc.subjectMistr Vejprnického oltářecs_CZ
dc.subjectMistr Křivoklátského oltářecs_CZ
dc.subjectVejprnický oltářcs_CZ
dc.subjectBudňanský oltářcs_CZ
dc.subjectPrůhonický oltářcs_CZ
dc.subjectOltář křižovnického klášteracs_CZ
dc.subjectdeskové malířstvícs_CZ
dc.subjectmalířská dílnacs_CZ
dc.subject15. stoletícs_CZ
dc.subjectokolo 1500cs_CZ
dc.subjectMaster of the Budnany altarpieceen_US
dc.subjectMaster of the Vejprnice altarpieceen_US
dc.subjectMaster of the Křivoklát altarpieceen_US
dc.subjectVejprnice altarpieceen_US
dc.subjectPruhonice altarpieceen_US
dc.subjectBudňany altarpieceen_US
dc.subjectpanel paintingen_US
dc.subjectpainting workshopen_US
dc.subject15. centuryen_US
dc.subjectaround 1500en_US
dc.titleMistr Budňanského oltáře a kontext dílenského provozu konce 15. století v Čecháchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-14
dc.description.departmentÚstav dějin křesťanského uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Christian Art Historyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId225110
dc.title.translatedThe master of the Budnany altarpiece and context of workshop praxis at the end of the 15th century in Bohemiaen_US
dc.contributor.refereeNespěšná Hamsíková, Magdaléna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny křesťanského uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Christian Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csKatolická teologická fakulta::Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enCatholic Theological Faculty::Institute of Christian Art Historyen_US
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny křesťanského uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Christian Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csMistr Budňanského oltáře (za jiných okolností pojmenován také Mistr Vejprnického oltáře), se jeví jako malířská dílna působící v 90. letech 15. st. nejspíše v Praze či hypoteticky v Chebu. Jde o konstrukt vytvořený historiky umění na základě skupiny dochovaných děl, která vykazují výrazné stylové podobnosti. Ta zahrnuje tři torzálně dochované malované oltářní retábly. Jde o Budňanský oltář, Průhonický oltář a oltář křižovnického kláštera. Převážně se jedná o díla nižší kvality, která dle dosavadní interpretace ilustrují průměrnou produkci pražských dílen na konci 15. st. Stylově jsou výrazně odvozeny od produkce norimberského malířského centra, ovšem údajně také od problematicky definovaného soudobého "dvorského" malířství v Praze. Do souboru byla také po určitou dobu řazena pro stylovou příbuznost tzv. Vejprnická deska, původně střed jiného malovaného oltáře, což proměnilo pojmenování anonymního mistra dílny. Autorem této koncepce byl Jaroslav Pešina, který se tématu věnoval zdaleka nejvíce, naposledy v roce 1978, a tato práce tak částečně polemizuje především s jeho závěry. Obsahem práce je komplexní monografické zhodnocení skupiny děl a jejich vzájemných vztahů včetně kritické revize předchozích badatelských příspěvků, což má pomoct rehabilitovat zájem o tuto pozoruhodnou, avšak opomíjenou skupinu děl....cs_CZ
uk.abstract.enThe Master of the Budnany Altarpiece (in other circumstances also called Master of the Vejprnice Altarpiece) appears to be a painting workshop operating in the 1590s, probably in Prague or hypothetically in Cheb (Eger). It is a construct created by art historians on the basis of a group of surviving works that show significant stylistic similarities. It includes three torsionally preserved painted altarpieces. These are the Budňany altarpiece, the Pruhonice altarpiece and the altarpiece of the Knights of the Cross monastery. Mostly these are works of lower quality, which, according to current interpretation, illustrate the average production of Prague workshops at the end of the 15th century. Stylistically, they are strongly derived from the production of the Nuremberg Painting Centre, but also, allegedly, from the problematically defined contemporary "court" painting in Prague. The so-called "Vejprnice panel", originally the main part of another painted altarpiece, was also included in the group for a time because of its stylistic affinity, which transformed the naming of the anonymous workshop master. The author of this conception was Jaroslav Pešina, who was by far the most active on the subject, most recently in 1978, and this thesis thus partly polemics with his conclusions. The content of this thesis...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského uměnícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV