Agresivní obchodní praktiky v hospodářské soutěži
Aggressive business practices in competition
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152462Identifiers
Study Information System: 169668
Collections
- Kvalifikační práce [13115]
Author
Advisor
Referee
Čech, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hospodářská soutěž, nekalá soutěž, agresivní obchodní praktikyKeywords (English)
Competition, unfair competition, aggressive commercial practicesNázev diplomové práce: Agresivní obchodní praktiky v hospodářské soutěži Tato práce se zabývá rozborem agresivních obchodních praktik, které se vyskytují v rámci hospodářské soutěže, a to se zaměřením na agresivní obchodní praktiky ve vztahu k jiným soutěžitelům, tj. na B2B vztahy. Práce je rozdělena do čtyř kapitol, dále obsahuje nečíslovaný úvod a závěr. Těžiště práce se nachází v kapitole druhé a třetí. První kapitola uvádí čtenáře do problematiky nekalé soutěže a věnuje se zejména rozboru generální klauzule nekalé soutěže, jakožto stěžejního ustanovení soukromoprávní úpravy nekalé soutěže. Z tohoto důvodu je do této kapitoly zařazen i stručný historický vývoj tohoto ustanovení. Dále kapitola zohledňuje úpravu nekalé soutěže na úrovni Evropské Unie. Druhá kapitola se věnuje rozboru pojmenovaných skutkových podstat agresivních obchodních praktik, konkrétně zlehčování (§ 2984), nepřípustné srovnávací reklamě (§ 2980) a porušení obchodního tajemství (§ 2985), kde zohledňuje i nově přijatou směrnici na ochranu nezveřejněného know-how a obchodního tajemství. Kapitola zapracovává i relevantní judikaturu. Třetí kapitola se věnuje agresivním obchodním praktikám postihovaným dle generální klauzule nekalé soutěže, a to se zaměřením na dumpingové ceny zejména z pohledu nově vstupujícího soutěže na trh,...
Thesis title: Aggressive business practices in competition This thesis deals with an analysis of aggressive business practices within competition, focusing on aggressive business practices in relation to other competitors, i.e. B2B relations. The thesis is divided into four chapters with an unnumbered introduction and conclusion. The most crucial part of the thesis can be found in the second and third chapter. The first chapter introduces reader to the issue of unfair competition. In particular, the chapter deals with the analysis of the general clause, as the key provision within the private law framework of unfair competition. Above mentioned is the reason of a brief historical development of this provision being also included in this chapter. Furthermore, the chapter considers the adaptation of unfair competition among the European Union. The second chapter deals with the analysis of the factual phenomena of aggressive business practices, namely denigration (section 2984), unlawful comparative advertising (section 2980) and breach of trade secrets (section 2985), considering the newly adopted directive on the protection of undisclosed know-how and business information (trade secrets). The chapter also incorporates relevant case law. Third chapter deals with aggressive business practices...