Nové formy přesvědčování voličů: analýza politické komunikace hnutí ANO 2011 a SPD na sociálních sítích
New forms of voter persuasion: analysis of the political communication of the ANO 2011 and SPD on social networks
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/151448Identifiers
Study Information System: 227951
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Perottino, Michel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Political Science
Date of defense
21. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
politický marketing, populismus, sociální sítě, Facebook, politická komunikace, SPD, ANO 2011Keywords (English)
political marketing, populism, social networks, Facebook, political communication, SPD, ANO 2011Diplomová práce se zabývá analýzou politické komunikace dvou vybraných politiků - Andreje Babiše za hnutí ANO 2011 a Tomia Okamury za hnutí SPD. Komunikace vybraných politiků byla zkoumána na sociální síti Facebook, neboť je jako sociální síť mezi českými politiky využívána nejvíce a oba zmínění politici patří mezi aktéry, kteří v českém prostředí využívají nové internetové platformy relativně více než jiní politici. Proto také autorka práce předpokládá, že se v jejich komunikaci budou vyskytovat nové formy politické komunikace. Na základě definovaných kritérií, které vzešly z teoretické části práce, je pak provedena detailní analýza politické komunikace obou politiků a následně porovnána. Politická komunikace byla zkoumána na základě obsahu příspěvků, vyznění zprávy, formy sdělení, relevantnosti sdílených zpráv a argumentační strategie. Dále bylo posuzováno, zda jsou sdílené zprávy populistické a zda se v komunikaci Andreje Babiše a Tomia Okamury vyskytují prvky personalizace. Cílem práce je tedy zjistit, zda jsou výše definované prvky používány v rámci facebookové komunikace výše zmíněných politiků.
This diploma thesis is focused on the analysis of the political communication of two politicians in the Czech Republic: from the "ANO 2011" was chosen Andrej Babiš, and for the "SPD" was chosen, Tomio Okamura. The communication of selected politicians was examined on the social network "Facebook", which is the most commonly used social network among Czech politicians. The above-mentioned politicians use the new internet platforms relatively more than other politicians. Therefore, the author of this diploma thesis assumes that there will be in their communication present some new forms of political communication. Based on the defined criteria, which arose from the theoretical part of the thesis, a detailed analysis of the political communication of both politicians is performed and then compared. The political communication was examined based on the content of posts, the sound of shared posts, the form of the communication, the relevance of the shared messages, and the argumentation strategy. The shared posts were also assessed whether they are populist and if there are elements of personalization in the communication of Andrej Babiš and Tomio Okamura. This work aims to find out whether the elements defined above are used in the Facebook communication of the above-mentioned politicians.